Έτος o

Δημοσιεύθηκε: Παρασκευή 19 Μαΐου 2023

Ένα πολύ πιθανό σενάριο για τον νέο ισραηλοκυπριακό αγωγό φυσικού αερίου

Γενικό σχεδιάγραμμα του νέου ισραηλοκυπριακού αγωγού φυσικού αερίου. Πηγή: energymag.gr

iEpikaira.- Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε η ανακοίνωση του νέου προτεινόμενου αγωγού φυσικού αερίου ο οποίος θα συνδέει το ισραηλινό κοίτασμα «Karish» με τον νέο σταθμό υγροποίησης που πρόκειται να κατασκευασθεί στο Βασιλικό της Κύπρου. Αφενός διότι έβαλε το τελευταίο καρφί στο φέρετρο το EastMed και αφετέρου, διότι ο νέος αγωγός δεν υπήρχε στους έως τώρα ενεργειακούς σχεδιασμούς της περιοχής... Ή μήπως υπήρχε υπό άλλη μορφή; Αυτό το ερώτημα θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στην παρούσα σύντομη ανάλυση. 

Θα ξεκινήσουμε με μια σύντομη επεξήγηση του γενικού σχεδιαγράμματος του νέου αγωγού που δημοσιεύτηκε (19/05/2023):
1.O υφιστάμενος αγωγός αερίου «Karish – Dor» προμηθεύει την εγχώρια αγορά και δίνει πρόσβαση στον Arab Gas Pipeline.
2.O υφιστάμενος αγωγός αερίου Arab Gas Pipeline, δυναμικότητας 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως μέσω του οποίου εξάγονται ποσότητες σε Αίγυπτο και Ιορδανία (αποτυπωμένος και στους σχεδιασμούς του γνωστού χάρτη Μπάιντεν).
3.Ο σχεδιασμένος αγωγός αερίου Nitsana που θα συνδέει Ισραήλ – Αίγυπτο, με δυναμικότητα 6 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως
4.Οι τερματικοί σταθμοί LNG της Αιγύπτου (Idku και Damietta) με δυναμικότητα 17 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως (αποτυπωμένοι και στον χάρτη Μπάιντεν).
5.Προτεινόμενος (από την «Energean») νέος ισραηλοκυπριακός αγωγός για την εξαγωγή ισραηλινού φ/α από το κοίτασμα «Karish» στον νέο σταθμό υγροποίησης όπου σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στο Βασιλικό της Κύπρου.

Σημείωση: Οι οδεύσεις των αγωγών με διακεκομμένες γραμμές (ήτοι 1, 3 και 5) δεν είναι οι πραγματικές αλλά ενδεικτικές ως προς το σημείο εξαγωγής και τον τελικό προορισμό. Γι' αυτό ο αγωγός 5 παρουσιάζεται να διέρχεται την ΑΟΖ του Λιβάνου, κάτι που δεν υφίσταται ως ενδεχόμενο.
Αντιπαραβολή χάρτη Μπάιντεν (σε ασπρόμαυρο φόντο για ευκρίνεια) με το γενικό σχεδιάγραμμα του νέου ισραηλοκυπριακού αγωγού φυσικού αερίου (παρακάτω)

Παρατηρήσεις στο γενικό σχεδιάγραμμα του νέου ισραηλοκυπριακού αγωγού και την αντιπαραβολή του με τον χάρτη Μπάιντεν:
1ον. Από το γεγονός ότι δεν έχει δημοσιευθεί η ακριβής όδευση του προκρινόμενου νέου ισραηλοκυπριακού αγωγού (αγωγός 5) τον οποίο προτείνει η εταιρία «Energean», συνάγεται ότι το έργο είναι σε πολύ πρώιμα στάδια. Όπερ σημαίνει ότι το ενδεχόμενο τελικά να μην υλοποιηθεί δεν μπορεί να αποκλειστεί.  

2ον. Από την αντιπαραβολή του χάρτη Μπάιντεν με το γενικό σχεδιάγραμμα του προτεινόμενου ισραηλοκυπριακού αγωγού (παραπάνω) συμπεραίνεται ότι ο εν λόγω αγωγός (αγωγός 5, ο οποίος θα ξεκινάει από το κοίτασμα «Karish») δεν προβλεπόταν στους σχεδιασμούς των Αμερικανών μέχρι το 2017 τουλάχιστον [οπόταν σταμάτησε να εμπλουτίζεται ο χάρτης Μπάιντεν που δημιουργήθηκε το 2015 καθ' υπόδειξη των Τούρκων (1 και 2)], γεγονός που απομειώνει την βαρύτητά του. Το ότι το Ισραήλ και ο Μπ. Νετανιάχου αποφάσισε να ανακοινώσει/προωθήσει το συγκεκριμένο έργο, οφείλει να αντιμετωπιστεί με επιφυλακτικότητα, ειδικά μετά την παταγώδη αποτυχία του EastMed (που μάλλον προωθήθηκε για άλλους σκοπούς) του οποίου υπήρξε κύριος εμπνευστής (12 και 3). Ενδέχεται μάλιστα να κρύβονται επιδιώξεις που θα φανούν εν ευθέτω χρόνω... Σε κάθε περίπτωση, παραμένει να φανεί -κάτι για το οποίο αμφιβάλλουμε- εάν το πάθημα του EastMed έχει γίνει μάθημα για τις πολιτικές ελίτ σε Λευκωσία και Αθήνα.
Χάρτης Μπάιντεν: Αγωγός φ/α από τα ισραηλινά κοιτάσματα στην Τουρκία. Μια πάγια επιδίωξη της Τουρκίας ως αντιστάθμισμα στον EastMed. Πηγή: mcclatchydc.com  

3ον. Στον χάρτη Μπάιντεν, καίτοι ο νέος ισραηλοκυπριακός αγωγός δεν αποτυπώνεται, υπάρχει ένας άλλος αγωγός (που βρίσκεται πλησιόχωρα, με κόκκινο περίγραμμα και την επισήμανση: «Aphrodite/Cyprus/Turkey»), με παραπλήσια όδευση, ο οποίος όμως ξεκινάει από το κοίτασμα «Αφροδίτη/Γισάι» (που εκτείνεται και εντός της ισραηλινής ΑΟΖ. Περισσότερα: «Η οδύσσεια του κοιτάσματος «Αφροδίτη», οι ηθικοί αυτουργοί και ο νέος Πρόεδρος που έδωσε στίγμα») με κατεύθυνση προς την Κύπρο και καταλήγει στην Τουρκία. Σημειώνεται ότι στο κοίτασμα «Αφροδίτη» δραστηριοποιείται η αμερικανική εταιρία «Chevron» (η οποία εξαγόρασε την «Noble») και διενεργεί αυτήν την περίοδο επιβεβαιωτική γεώτρηση
Κοίτασμα «Αφροδίτη/Γισάι»: Ανακαλύφθηκε 28/12/2011. Εκτιμάται στα 4,5 τρισ. κυβικά πόδια. Βρίσκεται στο Βυθοτεμάχιο 12 της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας

Ειρήσθω εν παρόδω, σε προηγούμενα άρθρα (11/12/2022 και 12/12/2022) -που αξίζει να μελετηθούν- εξηγήθηκε ότι η «Noble» (πλέον «Chevron»), φαίνεται να έχει ισχυρές προσβάσεις στην αμερικανική γραφειοκρατία ενώ στο παρελθόν είχε και έμμεσες επαγγελματικές σχέσεις με τον «αρχιτέκτονα» του χάρτη Μπάιντεν, πρώην Ειδικό Απεσταλμένο και νυν Ανώτερο Σύμβουλο Ενεργειακής Ασφάλειας του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Άμος Χόκσταϊν (τον οποίο ο γηραιός πρόεδρος εμπιστεύεται σχεδόν με κλειστά μάτια). Δεν αποκλείεται μάλιστα η «Noble» να πίεζε παρασκηνιακά εδώ και χρόνια για τον αγωγό προς την Τουρκία διαμέσου της Κύπρου έναντι του EastMed. Εν πάση περιπτώσει, είναι πρόδηλο ότι η κατασκευή του αγωγού προς την Τουρκία προωθείται ανοικτά από τις Ηνωμένες Πολιτείες, υπό την αίρεση ότι θα προηγηθεί η λύση του Κυπριακού. Μάλιστα η κυοφορούμενη πρόταση λύσης (με όχημα τα ενεργειακά (με εμπλοκή ΕΕ-ΟΗΕ-ΗΠΑ [12 και 3]) ενδέχεται να συμπεριλαμβάνει και τον αγωγό προς την Τουρκία. 

Συμπέρασμα:
Εν κατακλείδι, «Τα καυτά ερωτήματα για τον νέο ισραηλοκυπριακό αγωγό φυσικού αερίου» παραμένουν αναπάντητα. Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, και δεδομένων των ισχυρών αμερικανικών συμφερόντων, συμπεραίνεται ότι ένα πιθανό σενάριο είναι ο νέος προτεινόμενος ισραηλοκυπριακός αγωγός από το κοίτασμα «Karish» -εάν τελικά κατασκευαστεί- να ενωθεί με το κοίτασμα «Αφροδίτη/Γισάι» και εν συνεχεία να οδεύσει βόρεια προς την Κύπρο. Αυτό βέβαια προϋποθέτει οι εμπλεκόμενες εταιρίες εκμετάλλευσης «Chevron» και «Energean», να καταλήξουν σε κοινή συμφωνία -πράγμα αρκετά δύσκολο-. Το σενάριο αυτό, ενισχύει την πιθανότητα ο τελικός αγωγός να καταλήξει στην Τουρκία διαμέσου της Κύπρου, αν και εφόσον επιλυθεί το Κυπριακό. Ως επικρατέστερος όμως παραμένει ο αγωγός της «Chevron» που ήδη υπάρχει στον χάρτη Μπάιντεν, με αυτόν της «Energean» να μπαίνει στο τραπέζι για άλλους λόγους που θα φανούν σε δεύτερο χρόνο. Νεότερα προσεχώς...



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
×