Η γραμμή είναι το στίγμα του πλοίου 24ώρες πριν την αναγραφόμενη τοπική ώρα/ημερομηνία. Πηγή: vesselfinder.com |
[δημοσιεύτηκε 15:22-24/07/24, ανανεώθηκε 20:50-24/07/24]
Το ιταλικό πλοίο «Ievoli Relume» αποχώρησε από την περιοχή νοτιοανατολικά της Κάσου όπου και έκανε έρευνα για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης. Ο Σταθμός Ηρακλείου εξέδωσε την Δευτέρα 22/07/24 νέα Navtex (718/24) σύμφωνα με την οποία το πλοίο θα διενεργούσε έρευνα στην εν λόγω περιοχή μέχρι τις 21:00 στις 24/07/24.
To «Ievoli Relume» στις 00:00-23/07/24 περικυκλωμένο από πολεμικά πλοία Νοτιοανατολικά της Κάσου. Πηγή: AegeanHawk |
Υπενθυμίζεται ότι το «Ievoli Relume» ήρθε αντιμέτωπο με στολίσκο τουρκικών πολεμικών πλοίων, πράγμα που σήμανε συναγερμό στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό, το οποίο διατήρησε μικρότερη παρουσία στην περιοχή αποφεύγοντας την κλιμάκωση. Ταυτόχρονα ενεργοποιήθηκαν οι δίαυλοι του μηχανισμού απεμπλοκής σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές. Το αποτέλεσμα ήταν το «Ievoli Relume» να αποπλεύσει από την περιοχή νωρίτερα από την λήξη της Navtex (718/24) ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δεν ολοκλήρωσε τις εργασίες του. Το ερώτημα φυσικά είναι ποιός ήταν ο λόγος που το πλοίο αποχώρησε εσπευσμένα από την περιοχή;
Η κυβέρνηση δια του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη δήλωσε (23/07/24): «η κυβέρνηση απαντά συνολικά στο θέμα αυτό, λέγοντας ξεκάθαρα ότι επιδιώκει τη διατήρηση του κλίματος διαλόγου και είμαστε αισιόδοξοι σε αυτό. Διάλογος δεν σημαίνει συμφωνία και δεν σημαίνει αφέλεια».
Το iEpikaira έγραψε ήδη: «Η στάση της Αθήνας (μέχρι τις 24/07/24 το πρωί) παραμένει κατευναστική με πολύ μικρότερη παρουσία του ελληνικού πολεμικού ναυτικού. Εάν τελικά επιτευχθεί η ακύρωση των εργασιών του "Ievoli Relume", σημαίνει ότι η Αθήνα δεν υπερασπίστηκε την οριοθετημένη ΑΟΖ λίγο έξω από τα 6ν.μ. της αιγιαλίτιδας ζώνης της Κάσου.» Το ίδιο σημείωμα κατέληγε συμπεραίνοντας ότι: «Μετά τα γεγονότα του Oruc Reis με τα οποία επετράπη στην Τουρκία να "γκριζάρει" την περιοχή δυτικά του 28ου Μεσημβρινού, με παρόμοιες τακτικές πλέον η γείτονα επιχειρεί να "γκριζάρει" και την περιοχή ανατολικά του 28ου Μεσημβρινού ακόμη και εντός των 12ν.μ. της χωρικής θάλασσας νησιών όπως η Κάσος και η Κάρπαθος.»
Ας σημειωθεί επίσης ότι σύμφωνα με το energypress.gr «η Τουρκία αντιδρά σε κάθε μεγάλο ενεργειακό έργο που την παρακάμπτει, καθώς η στρατηγική επιδίωξη του Ταγίπ Ερντογάν είναι η χώρα του να αποτελέσει τον βασικό, αν όχι και τον μοναδικό κόμβο για τη μεταφορά ενέργειας προς την Ευρώπη, όπως είχε επιχείρησε να κάνει με το φυσικό αέριο του Ισραήλ, προτού διαρρήξει εντελώς τις σχέσεις του μαζί του». Ενώ το euro2day.gr αναφέρει ότι: «Το πόσο κρίσιμο ρόλο παίζει η παραπάνω διάσταση φαίνεται και από το γεγονός ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ενέργειας έχει βάλει ως παράμετρο για να εγκρίνει το έργο και το γεωπολιτικό ρίσκο. Σύμφωνα με την τελευταία της απόφαση, προβλέπεται ότι αν αυτό ναυαγήσει, τα μέχρι τότε κόστη θα είναι ανακτήσιμα από τον ΑΔΜΗΕ. Αντίστοιχη διάταξη με εκείνη της ελληνικής αρχής έχει ζητηθεί και από τον κύπριο ρυθμιστή (ΡΑΕΚ) να συμπεριλάβει στις εγκριτικές του αποφάσεις.».