iEpikaira.- [δημοσιεύτηκε 14:47-12/12/22, ανανεώθηκε 22:33-12/12/22] Ο Τζο Μπάιντεν (τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ) είχε δηλώσει τον Οκτώβριο του 2014 σε ομιλία στο Harvard Kennedy School ότι υπάρχει μια «νέα ευκαιρία» για ένα «win-win» (σας θυμίζει κάτι η φρασεολογία;) αποφασιστικό βήμα μεταξύ Τουρκίας-Κύπρου-Ισραήλ, καθώς και για την κατασκευή ενός νέου αγωγού που θα «ελευθερώσει όχι μόνο την Τουρκία αλλά και την Ελλάδα, από την Ρωσία που χρησιμοποιεί την ενέργεια σαν όπλο». Με άλλα λόγια -εφόσον αφορούσε και την Ελλάδα- μιλούσε εμμέσως για τον αγωγό EastMed (το πώς εμπλέκεται η Τουρκία στον αγωγό θα εξηγηθεί εν συνεχεία...). Εκείνη την περίοδο φαίνεται ότι δεν είχε ακόμη δημιουργηθεί ο γνωστός χάρτης Μπάιντεν ο οποίος απαλείφει τελείως τον EastMed (και καταπατά τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στην Αν. Μεσόγειο που απορρέουν από το Δίκαιο της Θάλασσας) από τα αμερικανικά σχέδια για την Αν. Μεσόγειο και αντιπροτείνει εναλλακτικούς αγωγούς από τα κυπριακά και ισραηλινά κοιτάσματα προς την Τουρκία και την Αίγυπτο.
Το κοίτασμα Αφροδίτη που εκτείνεται και στην ΑΟΖ του Ισραήλ |
Δεν αποκλείεται η αμερικανική εταιρεία Noble Energy (πριν την εξαγοράσει η Chevron) που ενεπλάκη στο ανακαλυφθέν από το 2011 κοίτασμα «Αφροδίτη» (εκτείνεται και εντός της ισραηλινής ΑΟΖ), να πίεσε για αγωγό -αν και δεν είναι ξεκάθαρο (περισσότερα και ΕΔΩ)- με όδευση προς την Κύπρο και εν συνεχεία την Τουρκία (όπως αποτυπώνεται στον παραπάνω χάρτη με κόκκινο περίγραμμα και την επισήμανση: «Aphrodite/Cyprus/Turkey»), έναντι της λύσης του EastMed.
Επιπλέον, σε παλαιότερο εκτενές άρθρο του iEpikaira (09/01/2022) σχολιάστηκε ένας ακόμη υποθαλάσσιος αγωγός από το ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν προς την Αλεξανδρέττα διερχόμενο της κυπριακής ΑΟΖ:
«Την όδευση του ισραηλοτουρκικού αγωγού προς την Αλεξανδρέττα (αποτυπωμένη στο χάρτη Μπάιντεν με την επισήμανση: "FPSO to Turkey"), σκοπίμως η Τουρκία επαναφέρει στο δημόσιο διάλογο συχνά πυκνά για να διεμβολίσει τον EastMed. Μάλιστα, το επιτελείο Νετανιάχου και συγκεκριμένα ο τότε υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτων του Ισραήλ, Δρ. Yuval Steinitz [...] πρότεινε τη συγκεκριμένη όδευση στον Ερντογάν από τον Απρίλιο του 2016(!) στο Nuclear Security Summit στην Ουάσιγκτον. Αυτή η λύση δεν τελεσφόρησε μετά από διμερείς διαβουλεύσεις. [...]
Για το ίδιο ζήτημα ο Ερντογάν δήλωσε (18/01/2022): "Όταν ήταν υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων ο κ. Berat [σ.σ. Albayrak – γαμπρός του] ακόμη, είχε έρθει τότε με μια προσφορά ο Ισραηλινός ομόλογός του. Ίσως θα μπορούσαμε τότε να συμπράτταμε με το Ισραήλ σε αυτή τη δουλειά. Θα μου πεις δεν μπορεί να γίνει τώρα; Μπορούμε να καθίσουμε και να συζητήσουμε τους όρους. Διότι αν αναλύσουμε τα οφέλη από μία τέτοια δουλειά, θα είναι πολύ σημαντικά. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο. Οι συνομιλίες μας με τον Ισραηλινό Πρόεδρο Herzog, τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Bennett δίνουν μηνύματα σε διαφορετικό επίπεδο."
Ο συγκεκριμένος αγωγός ξεκινάει από την ισραηλινή ΑΟΖ με κατεύθυνση Βορειοανατολικά, διέρχεται την Κυπριακή ΑΟΖ (αυτήν που η Τουρκία θεωρεί ότι ανήκει αποκλειστικά στην ίδια και το ψευδοκράτος) και συγκεκριμένα τα βυθοτεμάχια 13, 2 ενδεχομένως και το 3, και καταλήγει στην Αλεξανδρέττα (παρακάμπτοντας τη μεγαλόνησο) όπου θα μετατρέπεται πιθανόν σε LNG ή θα ενώνεται με τον αγωγό TANAP και εν συνεχεία με τον TAP προς την Ευρώπη».
Σε μεταγενέστερο άρθρο του iEpikaira (08/12/2022) αναφέρθηκε ότι ο Άμος Χόκσταϊν (πρώην Ειδικός Απεσταλμένος και νυν Ανώτερος Σύμβουλος Ενεργειακής Ασφάλειας του Στέιτ Ντιπάρτμεντ) ερωτήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 2016 κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ:
«Εάν δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για την ενοποίηση της Κύπρου, είναι κατά τη γνώμη σας ανοικτή η επιλογή να διοχετευτεί το κυπριακό και ισραηλινό φυσικό αέριο στην Αίγυπτο -ίσως και η χρήση των αιγυπτιακών τερματικών σταθμών LNG για την εξαγωγή [του φυσικού αερίου σε άλλους προορισμούς]- η πιο πιθανή πρώτη φάση ενεργειών στην Ανατολική Μεσόγειο;» Ο Χόκσταϊν απάντησε: «Αν δεν υπάρχουν άλλες εξελίξεις από τώρα και στο εξής, νομίζω ότι αυτό είναι το πιο πιθανό σενάριο για την πρώτη φάση (phase one)».
Αγωγός από την ισραηλινή ΑΟΖ προς την Αίγυπτο με μωβ. Καταλήγει σε τυφλό σημείο κάπου μεταξύ Idku και Damietta, γεγονός που ίσως σημαίνει ότι και τα δύο σενάρια είναι πιθανά(;) |
Στο άρθρο διευκρινίστηκε επίσης ότι: «Αυτό λέχθηκε το 2016... Ο Χόκσταϊν εδώ αναφέρεται στο σενάριο της μεταφοράς και εν συνεχεία της μετατροπής μέρος του ισραηλινού φυσικού αερίου σε LNG στην Αλεξανδρέττα και του κυπριακού και λοιπού ισραηλινού στα αιγυπτιακά τερματικά LNG, στο Idku ή στην Damietta στο δέλτα του Νείλου (όπως αποτυπώνεται και στο χάρτη Μπάιντεν με την επισήμανση: "BG to Idku LNG Plant" και Noble Energy-Union Fenosa to Damietta LNG plant"). Ειρήσθω εν παρόδω υπενθυμίζεται ότι ήδη υπάρχει συμφωνία εξαγωγής φυσικού αερίου από την κυπριακή και την ισραηλινή ΑΟΖ, υποθαλάσσια μεταφορά στην Αίγυπτο και μετατροπή σε LNG (δείτε ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ). Άρα η "πρώτη φάση" των σχεδιασμών έχει ολοκληρωθεί και ήδη οδεύουμε (ή διανύουμε) στην δεύτερη (phase two)».
Το άρθρο του iEpikaira κατέληξε στο συμπέρασμα ότι: «Από τις παραπάνω καταθέσεις των Αμερικανών αξιωματούχων δεν προκύπτει πουθενά η ανάμιξη της Ελλάδας στις διεργασίες/εξελίξεις που αφορούν την Αν. Μεσόγειο. Αυτό άλλωστε αποτυπώνεται και στον χάρτη Μπάιντεν ο οποίος ευνοεί εξόφθαλμα τις τουρκικές θέσεις (περισσότερα ΕΔΩ) και το όραμα της "Γαλάζιας Πατρίδας"». Και είναι λογικό, αφού όλες οι απαιτήσεις της Τουρκίας (περισσότερα και ΕΔΩ) είναι αποτυπωμένες στο χάρτη Μπάιντεν, συμπεριλαμβανομένων των αγωγών με όδευση προς την Τουρκία, ενώ ο EastMed λάμπει δια της απουσίας του! Η οριστική ταφόπλακα του EastMed μπήκε μετά το non-paper του Στέιτ Ντιπάρτμεντ (διέρρευσε τον Ιανουάριο του 2022 ενώ πρέπει να είχε διανεμηθεί τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2021). Ένα non-paper το οποίο είχε και πάλι έντονο τουρκικό άρωμα ΕΔΩ και ΕΔΩ!
Οι δύο αγωγοί προς την Τουρκία σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους προς την Αίγυπτο, αποτελούν στο σύνολό τους εναλλακτικές προτάσεις του EastMed, τον οποίο οι Τούρκοι βλέπουν σαν κόκκινο πανί ενώ οι Αμερικανοί (προεξάρχοντος του Χόκσταϊν) φαίνεται ότι πιέστηκαν για να τον θάψουν μετά από τους Τούρκους (αφού το 2014 ο Μπάιντεν παραπάνω τον διαφήμιζε ενώ μετά από λίγους μήνες τον «έσβησε» από τον χάρτη του). Και γράφουμε «πιέστηκαν» ενθυμούμενοι παλαιότερη δήλωση του πρώην Τούρκου Πρέσβη στην Αθήνα, Μπουράκ Οζουγκέργκιν ο οποίος σε μία αποστροφή του λόγου ξεκαθάρισε ότι η «αιτία των δεινών μας [σσ. της Ελλάδας] είναι η Κύπρος και τα τριμερή σχήματα [σσ. το σχήμα 3+1 Ελάδα-Κύπρος-Ισραήλ και ΗΠΑ] για τον EastMed»! Όχι τυχαίο λοιπόν το non-paper το οποίο τορπίλισε το σχήμα 3+1...
Γιατί κανείς δεν μας εξηγεί πώς είναι δυνατόν ένας αγωγός συνολικού μήκους 1900km όπως ο EastMed, να είναι «πολύ μεγάλος και δαπανηρός», ενώ 4 διαφορετικοί (2 προς Τουρκία και 2 προς Αίγυπτο), προφανώς μεγαλύτερου συνολικού μήκους (και χωρίς μελέτες βιωσιμότητας), αποτελούν μια «φθηνή» και προτιμητέα εναλλακτική πρόταση; Προφανώς και δεν είναι οικονομικής φύσεως το ζήτημα του EastMed, πράγμα που το επιβεβαιώνει και η τεχνοοικονομική μελετη βιωσιμότητάς του.
Αντιπαραβολή του χάρτη Μπάιντεν με τις παράνομες τουρκικές Navtex ερευνών του Oruc Reis και την Ελληνοαιγυπτιακή τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ (A,B,C,D,E). Πλησίον του σημείου Α' ο 28ος Μεσημβρινός. Πηγή: slpress.gr |
Οι Τούρκοι λοιπόν πίεσαν για τον EastMed αλλά και τον 28ο Μεσημβρινό, ενώ οι Αμερικανοί δια του Χόκσταϊν υπάκουσαν. Αυτό επισημάνθηκε και στο προαναφερθέν άρθρο όπου γράφαμε ότι:
«Το γεγονός ότι σε παρουσίαση του τούρκου πρεσβευτή Çagatay Erciyes (Director General for Bilateral Political & Maritime-Aviation-Border Affairs, MFA) η Τουρκία εμφάνισε χάρτες της Αν. Μεσογείου στις 26/05/2019 (λίγες ημέρες πριν την αποδέσμευση του χάρτη Μπάιντεν 05/06/2019), των οποίων τα όρια της υποτιθέμενης τουρκικής υφαλοκρηπίδας συμπίπτουν με τα όρια του χάρτη Μπάιντεν, δεν μπορεί επίσης να θεωρηθεί τυχαίο. Ούτε το ότι το δυτικό όριο της εξαγγελίας τουρκικών ερευνών του 2012(!) ήταν πάλι ο 28ος Μεσημβρινός, είναι και αυτό μια απλή συγκυρία. Εν προκειμένω, εμμέσως αποδεικνύεται ότι ο χάρτης Μπάιντεν σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις τουρκικές απαιτήσεις/υποδείξεις οι οποίες προφανώς και εισακούστηκαν από τον "αρχιτέκτονά" του, τον Άμος Χόκσταϊν (ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ) ο οποίος κατά δήλωσή του είχε σχεδόν εβδομαδιαίες επαφές με τον Τούρκο ΥΠΕΝ (καθώς και με τον ισραηλινό Γιουβάλ Στάινιτζ, και τον Ελληνοκύπριο Γιώργο Λακκοτρύπη... Ενώ ο Έλληνας υπουργός ΥΠΕΝ παρέμενε εκτός του νυμφώνος! Άραγε τί να σημαίνει η παντελής αποφυγή εμπλοκής της Ελλάδας; Απαξίωση ή συναίνεση;)».
Και για να γίνει ακόμα πιο ξεκάθαρο, με όριο τον 28ο Μεσημβρινό και παρεμβολή της τουρκικής υφαλοκρηπίδας, βάσει των προβλέψεων του χάρτη Μπάιντεν, μπορεί να εξηγηθεί γιατί ο ίδιος ο Μπάιντεν στην δήλωσή του το 2014 μιλούσε για αγωγό που θα εμπλέκονται Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος-Ισραήλ για μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη...
Πόσες ακόμη αποδείξεις χρειαζόμαστε; Παρά ταύτα, οι οπαδοί της «όποιας λύσης» για το Κυπριακό εμμένουν στις χιμαιρικές τους θέσεις και τίθονται υπέρ των αγωγών προς την αδηφάγο Τουρκία ενώ ετοιμάζονται να αναλάβουν εκ νέου δράση, υποθηκεύοντας το μέλλον του πολύπαθου νησιού ΕΔΩ και του Ελληνισμού εν συνόλω..