Ρωσία - Τουρκία - Βουλγαρία - Σερβία - Ουγγαρία συμφώνησαν την κατασκευή του TurkStream
Ραγδαίες ενεργειακές εξελίξεις στα Βαλκάνια. Τουρκία - Βουλγαρία - Σερβία - Ουγγαρία έδωσαν τα χέρια με την Ρωσία για τον αγωγό TurkStream. Το Βελιγράδι ανακοίνωσε επίσημα στις 17/4/2019 ότι ξεκινά η κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου. Η Ουγγαρία υπογράφει τις σχετικές συμβάσεις τον Σεπτέμβριο. Η Βουλγαρία έχει ήδη ξεκινήσει τις αναγκαίες επενδύσεις. Στην Τουρκία ολοκληρώθηκε η ένωση του θαλάσσιου με το χερσαίο τμήμα του αγωγού. Η επιτάχυνση της κατασκευής του TurkStream, πυροδοτεί εξελίξεις στην Αν. Μεσόγειο και ενώ φαίνεται ότι η Μόσχα βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τον ισραηλινό EastMed, η πραγματικότητα μάλλον κάτι άλλο προοιωνίζει...
Το παρόν άρθρο μπορεί να θεωρηθεί και ως συνέχεια από ΕΔΩ...
Ραγδαίες ενεργειακές εξελίξεις στα Βαλκάνια. Τουρκία - Βουλγαρία - Σερβία - Ουγγαρία έδωσαν τα χέρια με την Ρωσία για τον αγωγό TurkStream. Το Βελιγράδι ανακοίνωσε επίσημα στις 17/4/2019 ότι ξεκινά η κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου. Η Ουγγαρία υπογράφει τις σχετικές συμβάσεις τον Σεπτέμβριο. Η Βουλγαρία έχει ήδη ξεκινήσει τις αναγκαίες επενδύσεις. Στην Τουρκία ολοκληρώθηκε η ένωση του θαλάσσιου με το χερσαίο τμήμα του αγωγού. Η επιτάχυνση της κατασκευής του TurkStream, πυροδοτεί εξελίξεις στην Αν. Μεσόγειο και ενώ φαίνεται ότι η Μόσχα βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τον ισραηλινό EastMed, η πραγματικότητα μάλλον κάτι άλλο προοιωνίζει...
Το παρόν άρθρο μπορεί να θεωρηθεί και ως συνέχεια από ΕΔΩ...
Ο TurkStream κουμπώνει στον SouthStream και καταλήγει στην Αυστρία |
Η σύνδεση Αξιού-Μοράβα με τον Δούναβη |
Το τσαγανό λοιπόν, της "ανυπότακτης" Ιταλίας, η οποία έφερε αντίσταση στην διέλευση του EastMed, οδήγησε σε αλυσιδωτές αντιδράσεις στην γεωπολιτική της περιοχής και έμμεσα βοήθησε την επιτάχυνση της κατασκευής του TurkStream με το φθηνότερο ρωσικό φυσικό αέριο.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η Αμερική και ειδικά το Ισραήλ, που θέλουν πάση θυσία τον EastMed, θα τον ακυρώσουν! Κάθε άλλο... Αυτή η εξέλιξη μπορεί να επιταχύνει την κατασκευή του EastMed ακριβώς επειδή οι Αμερικανοί θέλουν να αποδεσμεύσουν την Ευρώπη από το ρωσικό φυσικό αέριο. Όπως αναφέραμε σε προηγούμενο άρθρο μας βλέπουμε ήδη ότι η εναλλακτική λύση της μεταφοράς του φυσικού αερίου ως υγροποιημένο LNG, είναι εν εξελίξει.
Σημειώνεται ότι το τερματικό LNG της Αλεξανδρούπολης μπορεί εύκολα να συνδεθεί με τον TAP (Trans Adriatic Pipline) ο οποίος είναι ήδη σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής (άνω του 85%), και μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Γερμανία μέσω Γεωργίας-Τουρκίας-Ελλάδας-Βόρειας Ηπείρου-Ιταλίας-Αυστρίας και Γερμανίας.
Το σχέδιο όμως που προβλέπει την κατασκευή του EastMed, προϋποθέτει να ομαλοποιηθούν -ή μάλλον να έρθουν σε κατάσταση ισορροπίας- οι αμερικανο-ισραηλο-τουρκικές σχέσεις, πράγμα που θα οδηγήσει σε εξελίξεις στο Αιγαίο και πιθανότατα στην εκχώρηση δικαιωμάτων συνεκμετάλλευσης του Αιγαίου στην Τουρκία, με τη συνέργεια των ανθελληνικών κυβερνήσεων (ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ). Ο EastMed έχει σχεδιαστεί για να γίνει (!) διότι το Ισραήλ θέλει με οποιοδήποτε κόστος να παρακάμψει την Τουρκία και να γίνει ενεργειακός κόμβος διανομής του Καταριανού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Αρχικά με την θαλάσσια μεταφορά του LNG και στην συνέχεια μέσω του αγωγού EastMed. Όσον αφορά την Ιταλία που φρενάρει τον EastMed, υπάρχει πάντα η εναλλακτική λύση που τον ενώνει με τον αγωγό IAP (Ionian Adriatic Pipeline) ο οποίος παρακάμπτει την Ιταλία όπως φαίνεται στους παρακάτω χάρτες. Εκ προοιμίου διευκρινίζουμε ότι η πιθανότητα να ενωθεί ο EastMed με τον TAP είναι μικρή -αν όχι απίθανη-, μιας και στον TAP εμπλέκεται η Τουρκία που το Ισραήλ θέλει οπωσδήποτε να παρακάμψει όπως εξηγήσαμε ΕΔΩ.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η Αμερική και ειδικά το Ισραήλ, που θέλουν πάση θυσία τον EastMed, θα τον ακυρώσουν! Κάθε άλλο... Αυτή η εξέλιξη μπορεί να επιταχύνει την κατασκευή του EastMed ακριβώς επειδή οι Αμερικανοί θέλουν να αποδεσμεύσουν την Ευρώπη από το ρωσικό φυσικό αέριο. Όπως αναφέραμε σε προηγούμενο άρθρο μας βλέπουμε ήδη ότι η εναλλακτική λύση της μεταφοράς του φυσικού αερίου ως υγροποιημένο LNG, είναι εν εξελίξει.
Θαλάσσια μεταφορά ισραηλινού φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη |
TAP (Trans Adriatic Pipline) |
Ο IAP ως συνέχεια του EastMed από την Αλβανία και άνω. (Η όδευση του κάτω χάρτη δεν είναι ακριβής. Είναι δανεισμένος από την όδευση της Αδριατικής-Ιόνιας Οδού, χάριν επεξήγησης) |
Ο EastMed λοιπόν, όπως διευκρίνισε το ιστολόγιο esxatianasxesi, θα μπορούσε να ενωθεί με τον Ionian Adriatic Pipeline (IAP) ο οποίος βάσει της μελέτης του -που ήδη έχει ολοκληρωθεί-, ενώνει το Σπλίτ της Κροατίας με το Φιέρι της Αλβανίας, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι αυτός θα είναι και ο τελικός σχεδιασμός του.
Αν υποθέσουμε ότι η άρνηση διέλευσης του EastMed από την Ιταλία δεν θα ανατραπεί, και στην περίπτωση που δεν είναι εφικτό κατασκευαστικά να ενωθούν κάπου στην Αλβανία οι δύο αγωγοί EastMed και IAP -γιατί η μελέτη του δεύτερου έχει γίνει για μεταφορά της μισής ποσότητας φυσικού αερίου (5 δισ. m3/έτος) σε σχέση με τον πρώτο (10 δισ. m3/έτος)-, τότε υπάρχει και το ενδεχόμενο ο IAP να μην εκτελεστεί και ο EastMed να επεκταθεί. Δηλαδή ο EastMed, ο οποίος ακόμη βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, μπορεί να ακολουθήσει παρόμοια όδευση με τον IAP και να συνεχίσει προς την Σλοβενία καταλήγοντας μέσω της Αυστρίας στην Γερμανία. Η όδευση αυτή, ομοιάζει κατά πολύ με την όδευση της Ιόνιας Οδού (στον παραπάνω χάρτη). Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο EastMed θα ολοκληρωθεί με οποιαδήποτε κόστος και μορφή, διότι αποτελεί κύρια γεωπολιτική επιδίωξη του Ισραήλ-Αμερικής όπως εξηγήσαμε ΕΔΩ και ΕΔΩ.
Σχεδιασμός IAP επί του παρόντος (κατά την μελέτη που έχει ήδη διεξαχθεί) |
Αν υποθέσουμε ότι η άρνηση διέλευσης του EastMed από την Ιταλία δεν θα ανατραπεί, και στην περίπτωση που δεν είναι εφικτό κατασκευαστικά να ενωθούν κάπου στην Αλβανία οι δύο αγωγοί EastMed και IAP -γιατί η μελέτη του δεύτερου έχει γίνει για μεταφορά της μισής ποσότητας φυσικού αερίου (5 δισ. m3/έτος) σε σχέση με τον πρώτο (10 δισ. m3/έτος)-, τότε υπάρχει και το ενδεχόμενο ο IAP να μην εκτελεστεί και ο EastMed να επεκταθεί. Δηλαδή ο EastMed, ο οποίος ακόμη βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, μπορεί να ακολουθήσει παρόμοια όδευση με τον IAP και να συνεχίσει προς την Σλοβενία καταλήγοντας μέσω της Αυστρίας στην Γερμανία. Η όδευση αυτή, ομοιάζει κατά πολύ με την όδευση της Ιόνιας Οδού (στον παραπάνω χάρτη). Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο EastMed θα ολοκληρωθεί με οποιαδήποτε κόστος και μορφή, διότι αποτελεί κύρια γεωπολιτική επιδίωξη του Ισραήλ-Αμερικής όπως εξηγήσαμε ΕΔΩ και ΕΔΩ.
Εν κατακλείδι
Οι στερεότυπες αντιλήψεις για τα διεθνή δρώμενα είναι πλέον εκτός πραγματικότητας, με τους συσχετισμούς δυνάμεως να μεταβάλλονται συνεχώς στην περιοχή μας. Και όλα αυτά κυρίως λόγω του φυσικού αερίου.
Η επιτάχυνση της κατασκευής του TurkStream, μάλλον πιέζει τους Αμερικανούς-Ισραηλινούς να λύσουν τις διαφορές τους, ή τουλάχιστον να έρθουν σε κάποιας μορφής ισορροπίας με την Τουρκία. Αυτό θα οδηγήσει σε εξελίξεις στο Αιγαίο, αφού η συνδιαχείριση είναι το πιο σίγουρο και πιο φτηνό για τους Αμερικανούς-Ισραηλινούς δέλεαρ προς τους Τούρκους εις βάρος της Ελλάδας. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο όμως δεν υπολογίζουν την απρόβλεπτη για αυτούς Ρωσία, η οποία σίγουρα δεν είναι διατεθειμένη να χάσει το μονοπώλιο στην παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αλλά και τα ερείσματά της στα Βαλκάνια και την Τουρκία.
Όπως και να 'χει, στην παρούσα φάση, η Τουρκία καθίσταται ως ένας σημαντικότατος γεωπολιτικός και γεωοικονομικός παίκτης στην ευρύτερη περιοχή, που όλοι θέλουν να τον έχουν με το μέρος τους, εκτός της πτωχής πλην τίμιας Ελλάς ή οποία για άλλη μια φορά θα κληθεί να βγάλει το φίδι από την τρύπα...
Διαβάστε την συνέχεια στο παρόν άρθρο ΕΔΩ και ΕΔΩ...
Διαβάστε την συνέχεια στο παρόν άρθρο ΕΔΩ και ΕΔΩ...