Έτος o

Δημοσιεύθηκε: Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

ΕΚΤΑΚΤΟ: Αλλάζει ο σχεδιασμός για τον EastMed – Όχι από την Ιταλία στον αγωγό φυσικού αερίου Poseidon!

Αρνήθηκε τελικά η ιταλική κυβέρνηση την κατασκευή σε ιταλικό έδαφος του χερσαίου τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου Poseidon των εταιρειών Edison και ΔΕΠΑ, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Αυτόματα αυτό οδηγεί σε αλλαγή πλάνου για την πορεία του πολυαναμενόμενου αγωγού EastMed και μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στην κατασκευή του έως ότου βρεθεί λύση. Οι πιθανότητες δείχνουν Αλβανία ή Σκόπια ως τις χώρες που ενδέχεται να φιλοξενήσουν το τελικό τμήμα του αγωγού.

Ο αγωγός Poseidon, ο οποίος έχει άδεια κυκλοφορίας από την Ελλάδα προς τη νότια πόλη Otranto, είναι το τελευταίο τμήμα του αγωγού EastMed που αποσκοπεί στην αποστολή αποθεμάτων φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ιταλία.

«Η κυβέρνηση σίγουρα δεν ενδιαφέρεται επί του παρόντος για την οικοδόμηση της τελικής οδού του Poseidon όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί», δήλωσε ο πρωθυπουργός Τζουσέπε Κόντε σε εκδήλωση στη Ρώμη.

Πριν από δύο χρόνια, η ΔΕΠΑ και Edison υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας με τη ρωσική εταιρεία Gazprom για να καταβάλουν κοινές ενέργειες για τη δημιουργία μιας νότιας γραμμής αερίου στην Ευρώπη.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες πιέζουν τα κράτη μέλη της ΕΕ να βρουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου που δεν εμπλέκουν τη Ρωσία. Ωστόσο, ο κ. Κόντε δήλωσε ότι ο αγωγός θα μπορούσε να συνδεθεί με τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP) που κατασκευάστηκε για να μεταφέρει αέριο στο νότιο τμήμα της Ιταλίας.

Ο αγωγός TAP θεωρείται από πολλούς ως ένας τρόπος απογαλακτισμού της Ευρώπης από την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

«Θα μπορούσε να έχει προοπτικές ανάπτυξης, μια σύνδεση με την Ιταλία», δήλωσε ο Κόντε.

Το κίνημα των 5 αστέρων της Ιταλίας, μέλος του κυβερνώντος συνασπισμού με την δεξιά Λέγκα, δήλωσε ότι θέλει να καταργήσει σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2050, αυξάνοντας την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας.

Η Edison, ιδιοκτησία της Γαλλικής EDF, δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη για σχόλιο.

Ο αγωγός Poseidon
Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να μεταφέρει 12 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ.α.) ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 δισ. κυβ. μέτρα φ.α. ετησίως, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ελληνικά σύνορα και θα προέρχεται από πηγές της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής ή/και της Κασπίας κ.ά. και επρόκειτο να έχει κατεύθυνση προς την Ιταλία.

Η Ε.Ε. αναγνωρίζει τη στρατηγική σημασία του αγωγού IGI, συμπεριλαμβάνοντάς τον στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ισχύουσας λίστας βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Επιπλέον, το Έργο είχε περιληφθεί στα έργα του Νοτίου Διαδρόμου, που συγχρηματοδοτήθηκαν από πόρους των προγραμμάτων «Διευρωπαϊκά Δίκτυα στον τομέα της ενέργειας» (ΤΕΝ – Ε) και το «Ευρωπαϊκό Σχέδιο Οικονομικής Ανάκαμψης στον τομέα της ενέργειας» (EEPR).

Η Ουάσιγκτον έχει βάλει στο στόχαστρο τα ρωσικά ενεργειακά έργα υποστηρίζοντας ότι η Μόσχα με τον τρόπο αυτό ασκεί πολιτικές πιέσεις σε χώρες της Ε.Ε.

Τονίζεται δε, ότι ο «Ποσειδών» μεταφέρει ρωσικό αέριο θα πηγαίνει δίπλα – δίπλα στον TAP, ο οποίος θα διακινεί ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν. Ο τελευταίος υποστηρίζεται από τις Βρυξέλλες και είναι το αγαπημένο project των ΗΠΑ στην περιοχή.

[iEpikaira: Εκ προοιμίου διευκρινίζουμε ότι η πιθανότητα να ενωθεί ο EastMed με τον TAP είναι μικρή -αν όχι απίθανη-, μιας και στον TAP εμπλέκεται η Τουρκία που το Ισραήλ θέλει οπωσδήποτε να παρακάμψει όπως εξηγήσαμε ΕΔΩ.

Ο IAP ως συνέχεια του EastMed από την Αλβανία και άνω. (Η όδευση του κάτω χάρτη δεν είναι ακριβής. Είναι δανεισμένος από την όδευση της Αδριατικής-Ιόνιας Οδού, χάριν επεξήγησης)

Επίσης, ήδη αναφέραμε σε προηγούμενο άρθρο ΕΔΩ, ότι ο EastMed θα μπορούσε να ενωθεί με τον Ionian Adriatic Pipeline (IAP) ο οποίος βάσει της μελέτης του -η οποία ήδη έχει ολοκληρωθεί-, ενώνει το Σπλίτ της Κροατίας με το Φιέρι της Αλβανίας, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι αυτός θα είναι και ο τελικός σχεδιασμός του. Το ενδεχόμενο να ενωθεί ο EastMed με τον IAP, το ανέδειξε το ιστολόγιο esxatianasxesi.
Σχεδιασμός IAP επί του παρόντος (κατά την μελέτη που έχει ήδη διεξαχθεί)

Δεδομένης της άρνησης διέλευσης του EastMed από την Ιταλία (η οποία βέβαια μπορεί να αλλάξει άρδην εάν η Ιταλία δεχτεί πιέσεις που δεν μπορεί να σηκώσει, ειδικά στην εύθραυστη οικονομία της), και στην περίπτωση που δεν είναι εφικτό κατασκευαστικά να ενωθούν κάπου στην Αλβανία οι δύο αγωγοί EastMed και IAP -γιατί η μελέτη του δεύτερου έχει γίνει για μεταφορά της μισής ποσότητας φυσικού αερίου (5 δισ. m3/έτος) σε σχέση με τον πρώτο (10 δισ. m3/έτος)-, τότε υπάρχει και το ενδεχόμενο ο IAP να μην εκτελεστεί και ο EastMed να επεκταθεί. Να σχεδιαστεί από την αρχή, μιας και ακόμη βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Δηλαδή ο EastMed μπορεί να ακολουθήσει παρόμοια όδευση με τον IAP και να συνεχίσει προς την Σλοβενία καταλήγοντας μέσω της Αυστρίας στην Γερμανία. Η όδευση αυτή, ομοιάζει κατά πολύ με την όδευση της Ιόνιας Οδού, στον παραπάνω χάρτη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο EastMed θα ολοκληρωθεί με οποιαδήποτε μορφή, διότι αποτελεί κύρια γεωπολιτική επιδίωξη του Ισραήλ-Αμερικής ΕΔΩ και ΕΔΩ.]



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
×