Έτος o

Δημοσιεύθηκε: Σάββατο 29 Ιουνίου 2024

Άρθρο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ κινεί υποψίες αγνοώντας τις προβλέψεις του χάρτη της Σεβίλλης!

«Επιτήρηση» από την Αγκυρα στην κυπριακή ΑΟΖ

Βασίλης Νέδος

Υπό την παρακολούθηση του τουρκικού ναυτικού ξεκίνησαν εντός της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) οι εργασίες του ιταλικού σκάφους «Teliri», το οποίο έχει αναλάβει την πόντιση καλωδίων τηλεπικοινωνίας από την Κύπρο προς την Ελλάδα και στη συνέχεια προς την Ιταλία.

Το σκάφος, το οποίο αναμένεται να πλεύσει εντός δυνητικής ελληνικής ΑΟΖ τον Ιούλιο, πλέει στα νοτιοδυτικά της Κύπρου παρακολουθούμενο διακριτικά από την κορβέτα «Bartin» του τουρκικού ναυτικού.

Οπως φαίνεται και στον χάρτη, η Τουρκία θεωρεί ότι το μεγαλύτερο μέρος της περιοχής που έχει δεσμευθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία για τις εργασίες του ιταλικού πλοίου, κάθεται επί τουρκικής υφαλοκρηπίδας, ως εκ τούτου κάθε φορά που υπάρχει στην περιοχή κάποια δραστηριότητα, η Αγκυρα προχωράει σε αποστολή πλοίου προκειμένου να υποστηρίξει τον ισχυρισμό της. Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες η Αγκυρα αντέδρασε και στη σχετική NAVTEX (οδηγία προς ναυτιλλομένους) που εκδόθηκε από τις κυπριακές αρχές, προκειμένου να προωθήσει τον ισχυρισμό.

Η Τουρκία αντιδρά όπως συνηθίζει κατά πάγια τακτική σε οποιαδήποτε δραστηριότητα εξελίσσεται στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Δωδεκανήσων και Κυπριακής Δημοκρατίας, όπου (βλέπε χάρτη) καταγράφεται αλληλοεπικάλυψη των ΑΟΖ Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας. [iEpikaira: Το όριο της "δυνητικής ελληνικής ΑΟΖ" (μπλε χρώμα) που έχει σχεδιαστεί στο διάγραμμα, είναι στην πραγματικότητα το FIR Αθηνών και ουδεμία σχέση έχει το όριο του χάρτη της Σεβίλλης ως όφειλε. Φυσικά δεν υπάρχει αλληλοεπικάλυψη στις ΑΟΖ Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας.] Είναι παλαιά και καταγεγραμμένη η άποψη της Τουρκίας για το εύρος της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας της στην Ανατολική Μεσόγειο. Αλλωστε, οι συγκεκριμένες θέσεις οδήγησαν στις κρίσεις του 2018 (με τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς») και του 2020, με τους στόλους Ελλάδας και Τουρκίας να είναι ανεπτυγμένοι για μήνες.

Η πρακτική δεν είναι νέα, η Κυπριακή Δημοκρατία είναι, όπως επισημαίνεται, συνηθισμένη σε ανάλογες καταστάσεις – ιδιαίτερα όταν εξελισσόταν το ενεργειακό πρόγραμμα στα οικόπεδα νότια, δυτικά και ανατολικά του νησιού.

Τουρκική κορβέτα παρακολουθεί τις εντός κυπριακής ΑΟΖ εργασίες ιταλικού σκάφους, το οποίο έχει αναλάβει την πόντιση καλωδίων τηλεπικοινωνίας από Κύπρο προς Ελλάδα.

Υπενθυμίζεται ότι το 2018 το τουρκικό ναυτικό είχε παρεμποδίσει την έναρξη εργασιών από γεωτρύπανο της ιταλικής ΕΝΙ στο οικόπεδο 3, σε περιοχή δηλαδή που η κυπριακή ΑΟΖ συναντάει εκείνη του Λιβάνου. Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να σημειωθεί ότι η Χεζμπολάχ είχε εκφράσει ανοιχτά τη διαφωνία της στο ενδεχόμενο οριστικοποίησης κάποιας συμφωνίας οριοθέτησης ΑΟΖ ανάμεσα σε Κυπριακή Δημοκρατία και Λίβανο, μια ακόμη ένδειξη της επιρροής της Αγκυρας στους ισλαμιστές του Νασράλα.

Αποτελεί ερώτημα το τι θα συμβεί όταν το «Teliri» κινηθεί εντός της δυνητικής ελληνικής ΑΟΖ. Επιπλέον, τις επόμενες ημέρες θα πρέπει να ξεκινήσουν και οι εργασίες για την εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector), διαδικασία με παρόμοια χαρακτηριστικά. Πάντως, το πλοίο «Ievoli Relume», της εταιρείας που έχει αναλάβει το τελευταίο αυτό έργο, παραμένει στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης. Πρόκειται για ένα έργο πολύ μεγαλύτερης διάρκειας, το οποίο θα διαρκέσει για τουλάχιστον ενάμιση χρόνο.

[iEpikaira: Το παρασκήνιο των Navtex που έχουν εκδοθεί για τις εργασίες πόντισης καλωδίου από το «Teliri» έχει αναλυθεί ΕΔΩ και ΕΔΩ! Γιατί η Καθημερινή δεν εξέτασε την ελληνική αντιNavtex; Το ότι τα γεγονότα παρουσιάζονται αποσπασματικά/επιλεκτικά από την Καθημερινή δημιουργεί έντονη καχυποψία... Που είναι η ελληνοαιγυπτιακή τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ;
Πηγή: Global Marines Boundaries Database, General Dynamics, Herndon, Virginia, USA. hellasjournal.com

Μήπως ο λόγος που η ελληνική αντιNavtex  ΕΔΩ υιοθετεί τα όρια του FIR Αθηνών και όχι του χάρτη της Σεβίλλης -ομοίως κάνει και η Καθημερινή-, στοχεύει στο να πείσουν ότι οι ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδες Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας δήθεν "αλληλοεπικαλύπτονται" και το ζήτημα χρίζει όντως διαπραγμάτευσης αλλά βάσει του FIR Αθηνών αντί του χάρτη της Σεβίλλης ο οποίος δίνει κοινό θαλάσσιο σύνορο σε Ελλάδα-Κύπρο; Μήπως η Ελλάδα με αυτό το τέχνασμα εμμέσως αποποιείται τις προβλέψεις του χάρτη της Σεβίλλης;]

Πηγή: kathimerini.gr


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
×