Έτος o

Δημοσιεύθηκε: Κυριακή 17 Ιουλίου 2022

ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: Συντριβή αεροσκάφους Antonov στο Παλαιοχώρι Καβάλας (upd)

iEpikaira.- [ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ] Το αεροσκάφος (Τύπου Antonov An-12B, Reg: UR-CIC) ανήκει στην ουκρανικών συμφερόντων εταιρεία αερομεταφορών Meridian Air Cargo ενώ το φορτίο ανήκε στη σερβική εταιρεία όπλων και αμυντικών συστημάτων Valir. Σερβικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι πρόκειται για αεροσκάφος ηλικίας 50 και πλέον ετών, και αυτό ήταν το τρίτο περιστατικό με Antonov μέσα σε μόλις έναν μήνα. O συγκεκριμένος τύπος, από το 1959 που πρωτοπέταξε, έχει 200 σοβαρά δυστυχήματα πτώσεως αεροπλάνων. Δεδομένου ότι έχουν κατασκευασθεί συνολικά 1.248 αεροπλάνα Ant 12, το ποσοστό απωλειών ξεπερνά το 16% ενώ ο αντίστοιχος δείκτης ενός μέσου δυτικού αεροπλάνου είναι τής τάξεως 4,5-5%.

Αντικρουόμενες πληροφορίες
Το μοιραίο αεροσκάφος απογειώθηκε από τον αερολιμένα "Μέγας Κωνσταντίνος" της πόλης Νις της Σερβίας στις 20:37 (τοπική ώρα) 16/07/22 με πρώτο προορισμό το Αμμάν της Ιορδανίας. Προβληματισμό όμως προκαλούν οι συγκεχυμένες πληροφορίες σχετικά με τον τελικό προορισμό αλλά και το φορτίο του.
Ο τελικός προορισμός του ήταν η Ντάκα του Μπαγκλαντές, ανέφερε ο υπουργός Άμυνας της Σερβίας Νέμποϊσα Στεφάνοβιτς με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμμάν και το Ριάντ. Σύμφωνα με την ίδια πηγή το αεροσκάφος μετέφερε εκπαιδευτικά βλήματα όλμων και φωτιστικά βλήματα που εξήγαγε σερβική ιδιωτική εταιρία ενώ αγοραστής ήταν το υπουργείο Άμυνας του Μπαγκλαντές. Ο Σέρβος υπουργός διέψευσε κατηγορηματικά ότι τα πυρομαχικά είχαν κάποια σχέση με την Ουκρανία.

Μετά το διάβημα του ελληνικού ΥΠΕΞ προς την σερβική κυβέρνηση, το Υπουργείο Εξωτερικών της Σερβίας 18 Ιουλίου βράδυ εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία η πτήση "είχε δρομολόγιο από τη Νις, με τεχνικές προσγειώσεις σε Αμμάν, Ριάντ, Αχμενταμπάντ και τελικό προορισμό τη Ντάκα". Υπογραμμίζει μάλιστα ότι "η χώρα μας έχει εγκρίνει την εξαγωγή και μεταφορά ναρκών εκπαίδευσης και φωτιστικών βλημάτων όλμων. Δεδομένου ότι έχουμε εκδώσει άδεια για την εξαγωγή αυτών των όπλων στον τελικό πελάτη, το Υπουργείο Άμυνας του Μπαγκλαντές, σίγουρα δεν μπορεί να πρόκειται για παράνομο εμπόριο, αλλά για εξαγωγή σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο". Εδώ επισημαίνεται ότι στην αρχική δήλωση του σέρβου ΥΠΑΜ δεν γίνεται αναφορά σε ενδιάμεση στάση στο Αχμενταμπάντ της Ινδίας, ούτε για μεταφορά ναρκών

Καταλήγοντας, η ανακοίνωση του σερβικού ΥΠΕΞ αναφέρει ότι "είναι προφανές ότι ορισμένοι εγχώριοι και ξένοι κύκλοι είναι απογοητευμένοι που το αρχικό ψέμα ότι η Σερβία μετέφερε όπλα στην Ουκρανία καταρρίφθηκε και συνεχίζουν να κυκλοφορούν νέες κατασκευές".

Σύμφωνα με τα μπαγκλαντεσιανά ΜΜΕ, ο εκπρόσωπος του αρχηγείου της BGB (η υπηρεσία συνοριοφυλάκων), Αντισυνταγματάρχης Fayzur Rahman ανέφερε ότι πρόκειται για εκπαιδευτικό υλικό, βόμβες για όλμους, το οποίο ο προμηθευτής έπρεπε να τις μεταφέρει στο λιμάνι της Ντάκα. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα New Age, απέρριψαν δημοσιεύματα που έλεγαν ότι το αεροπλάνο μετέφερε νάρκες για το Μπαγκλαντές. "Δεν χρησιμοποιούμε νάρκες" ισχυρίστηκε ο Fayzur Rahman.

Το παράδοξο είναι ότι ο εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρίας Meridian Cargo, Ντένις Μπογκντάρεβιτς ανέφερε στο news247.gr ότι το αεροσκάφος θα κατέληγε στο Αμμάν (όπως προκύπτει και από τα σχέδια πτήσης ανοικτών πηγών που παρατίθενται) και όχι στο Μπαγκλαντές(!). Σύμφωνα με το Reuters όμως, ανώτερη πηγή της πολιτικής αεροπορίας της Ιορδανίας (CARC) διέψευσε ότι το αεροπλάνο κατευθυνόταν προς την Ιορδανία και δήλωσε ότι η πτήση περιλάμβανε ενδιάμεση στάση στο διεθνές αεροδρόμιο Queen Alia της Ιορδανίας για ανεφοδιασμό.

Ουκρανικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι το μοιραίο Antonov ανήκε στην εταιρεία Meridian, η οποία εκτελεί πτήσεις τσάρτερ σε όλο τον κόσμο και επίσης εκπληρώνει συμβάσεις με κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς οργανισμούς για τη μεταφορά ανθρωπιστικού φορτίου. Επιπλέον, συνεργάζεται στενά με τον ΟΗΕ και το ΝΑΤΟ για την παράδοση επείγοντος φορτίου, ιδίως στρατιωτικού φορτίου και φορτίου διπλής χρήσης.

Το χρονικό της συντριβής
Στα ανοικτά του Αγίου Όρους, στις 22:37 ο πιλότος ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά του Αγίου Όρους ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: "may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα". Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Αυτόπτες μάρτυρες είδαν και κατέγραψαν το αεροσκάφος να φλέγεται και εν συνεχεία να συντρίβεται ενώ ακολούθησαν απανωτές εκρήξεις.
Ο διάλογος όπως μετέδωσε το κεντρικό δελτίο του Star ήταν ο εξής: 

Πιλότος Antonov: Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω
Πύργος Ελέγχου: Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας; 
Πιλότος Antonov: Δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος. Θα προσπαθήσω να προσγειωθώ στην Καβάλα.
Πύργος Ελέγχου: Ενημέρωσέ μας
Πιλότος Antonov: Χάνω το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο. 

Το αεροσκάφος δεν κατάφερε να προσεγγίσει το αεροδρόμιο Χρυσούπολης και κατέπεσε μερικές εκατοντάδες μέτρα μακριά από κατοικημένη περιοχή στον κάμπο Αντιφιλίππων. 
Ένα από τα μεγάλα ερωτήματα είναι γιατί ο πιλότος θέλησε να επιστρέψει αρχικά, στη Σερβία ενώ το κοντινότερο αεροδρόμιο ήταν αυτό της Λήμνου... 

Στοιχεία πληρώματος
Στο αεροσκάφος επέβαιναν 8 άτομα ουκρανικής καταγωγής και μετέφεραν 11,5 τόνους επικίνδυνου φορτίου. Άξιον απορίας βέβαια γιατί μια πτήση cargo να επιβαίνουν συνολικά 8 άτομα... Ο γενικός πρόξενος της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη, Βαντίμ Σαμπλούκ, ενημέρωσε τις αρχές για την ταυτότητα του οκταμελούς πληρώματος. Όλοι οι επιβαίνοντες βρέθηκαν νεκροί, ενώ οι σοροί τους ανασύρθηκαν και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Κομοτηνής. 
Συνεχίζονται οι έρευνες
Με παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισιδώρου Ντογιάκου, ο εισαγγελέας εφετών Θράκης θα έχει την εποπτεία όλων των ερευνών και των ανακρίσεων, που θα διεξαχθούν.

Στο σημείο της πτώσης επιχειρεί η Πυροσβεστική Υπηρεσία, δυνάμεις της ΕΜΑΚ, ο Ειδικός Λόχος Αντιμετώπισης Πυρηνικής - Βιολογικής - Χημικής Άμυνας, τμήμα του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Πυρηνικής Βιολογικής Χημικής Άμυνας του ΓΕΕΘΑ, αλλά και δύο ομάδες του τάγματος εκκαθάρισης ναρκοπεδίων ξηράς (ΤΕΝΞ).

Ο Δήμαρχος Παγγαίου κ. Φίλιππος Αναστασιάδης το απόγευμα της Κυριακής δήλωσε: "Μετά από την αυτοψία που πραγματοποίησε ο Ειδικός Διακλαδικός Λόχος ενημερωθήκαμε ότι δεν εντοπίστηκε ραδιενεργό, χημικό ή βιολογικό υλικό στο χώρο της πτώσης του αεροσκάφους. Αυτό που εντοπίστηκε είναι πλήθος διάσπαρτων πυρομαχικών κάτι που δυσκολεύει ιδιαίτερα τις όλες διαδικασίες". 

Αναλυτικά στοιχεία για το φορτίο έδωσε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ). Μετέφερε συγκεκριμένα:
-εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62,
-εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και
-φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67

Την ανάγκη να γίνουν δειγματοληψίες στο σημείο της που έπεσε το αεροσκάφος Antonov στην Καβάλα για τους επόμενους δύο μήνες για τοξικό περιεχόμενο, εξέφρασε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής, Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

Περισσότερα και ΕΔΩ!



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
×