
Βασίλης Νέδος
Η εβδομάδα που πέρασε θύμισε –από πλευράς ρητορικής– άλλες εποχές. Οταν από την Αγκυρα μεταδίδονταν σχεδόν επί καθημερινής βάσης μηνύματα αμφισβήτησης των ελληνικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτή τη φορά αφορμή ήταν η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, ο περιβόητος Great Sea Interconnector (GSI) που από τη σχεδίασή του το 2022 μέχρι την περυσινή
κρίση των 40 ωρών στα νότια της Κάσου και το τρέχον περιβάλλον δυσκολίας λήψης αποφάσεων, έχει καταστεί από ένα έργο θεωρητικά απλό, σε θρυαλλίδα για την εξέλιξη των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Πράξη πρώτη - Ο «ανέμελος» σχεδιασμός
Ολα άρχισαν ακριβώς έτσι, με την υποτίμηση δηλαδή της υφιστάμενης εκτίμησης (πολιτικής αλλά και υπηρεσιακής που καταγράφηκε στα υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας σε διάφορες φάσεις), ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να αντιληφθεί τον GSI ως ένα έργο ουδέτερο που αφορά τη δραστηριοποίηση στην ανοιχτή θάλασσα, αλλά ως μια προσπάθεια της Ελλάδας να εμφανίσει τη δική της τμηματική συμφωνία οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) με την Αίγυπτο, ως υπερισχύουσας του τουρκολιβυκού μνημονίου.
Κάποιες πηγές αναφέρουν ότι το πρόβλημα ξεκίνησε με τον τρόπο που εντάχθηκε ο GSI στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (Project of Common Interest) ήδη από το 2022, καθώς τότε υπήρχε μια δυνατότητα σχεδίασης που θα έδινε ένα ευρωπαϊκό «καπέλο» στο έργο. Οι ακριβείς λόγοι που οδήγησαν στην «εθνική» σχεδίαση, δηλαδή μια διαδρομή η οποία θα ενέπλεκε απευθείας τις εθνικές αρχές, εν προκειμένω τις ελληνικές και τις κυπριακές, είναι θολοί, ωστόσο εκτιμάται ότι είχε ως κύρια αιτία τη γραφειοκρατική δυσκαμψία με την οποία πολλές φορές βραδυπορούν οι συζητήσεις στις Βρυξέλλες.
Πράξη δεύτερη - Τα πρώτα σήματα
Αφού η «μπάλα» είχε πια φύγει από το ευρωπαϊκό τερέν, ξεκίνησαν οι γεωπολιτικές εκτιμήσεις. Για την Αθήνα οι διαβεβαιώσεις στήριξης του έργου από την Ε.Ε., αλλά στις αρχές του 2024 και από την τότε αμερικανική κυβέρνηση, έμοιαζαν αρκετές για να προχωρήσει κάτι το οποίο θεωρείτο ένα έργο διεκπεραιωτικό.
Τα σύννεφα είχαν αρχίσει να γίνονται εμφανή τον Μάιο του ίδιου χρόνου, με αφορμή ένα άλλο έργο, το οποίο αφορούσε την πόντιση καλωδίου επικοινωνιών για τη σύνδεση Κύπρου και Ιταλίας. Την υπεργολαβία είχε αναλάβει τότε ένα ιταλικό πλοίο, το «Teliri». Οι έρευνες προχώρησαν μετ’ εμποδίων, αλλά δεδομένου ότι το έργο ήταν ιταλικό, η Ρώμη έλυσε το πρόβλημα ζητώντας την έκδοση NAVTEX από όλους (Αθήνα, Αγκυρα, Λευκωσία). [
iEpikaira: Δηλαδή λύθηκε το πρόβλημα όταν η Ιταλία ζήτησε άδεια από την Τουρκία για να κάνει έρευνες στην ελληνική ΑΟΖ; Και αφού "λύθηκε" το πρόβλημα γιατί εν συνεχεία είχαμε την κρίση των 40 ωρών στην Κάσο; Το πρόβλημα όχι μόνο δε λύθηκε αλλά ήταν η στιγμή που ξεκίνησε, εφόσον τότε δόθηκε το πράσινο φως στην Τουρκία να προβεί σε ευθεία αμφισβήτηση. Και όχι μόνο αυτό, αλλά υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι το όλο σκηνικό στήθηκε έτσι ώστε η Τουρκία να κατοχυρώσει αυτό που επιχειρούσε πάντοτε. Να λαμβάνεται άδεια και από την Άγκυρα για οτιδήποτε συμβαίνει πέραν των 6νμ, πράγμα που στην καλύτερη των περιπτώσεων αποτελεί προοίμιο "συνδιαχείρισης" η οποία θα εξελιχθεί σε "συνεκμετάλλευση". Περισσότερα
ΕΔΩ και
ΕΔΩ και
ΕΔΩ!] Παρά κάποιες παρενοχλήσεις δι’ ασυρμάτου και την παρουσία τουρκικών ναυτικών μονάδων κοντά στο «Teliri», αρκετή υπομονή και μια ελαφρά επανασχεδίαση της πορείας του έργου οδήγησαν στην αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης.
Ενώ συνέβαιναν όλα αυτά, προχωρούσαν κανονικά, με γραφειοκρατική ευλάβεια, οι προετοιμασίες για την έξοδο του «Ievoli Relume», το οποίο με βάση το λιμάνι του Ηρακλείου θα αναλάμβανε να προχωρήσει σε έρευνες στα ανατολικά της Κάσου και της Καρπάθου με κατεύθυνση προς τη δυτική Κύπρο. Η «Κ» έχει αποκαλύψει όλες τις υπηρεσιακές εισηγήσεις από την άδεια που δόθηκε από τη διεύθυνση Δ1 του υπουργείου Εξωτερικών και συγκεκριμένα την Επιτροπή Χορήγησης Ερευνών Θαλάσσης (ΕΧΑΕΘ), έπειτα από αίτημα του ΑΔΜΗΕ στις 7 Ιουνίου, το σήμα του ΓΕΝ στις 21 Ιουνίου που ανέφερε με λεπτομέρεια όλα τα πιθανά σενάρια αντίδρασης των Τούρκων και, βεβαίως, την εκτίμηση ότι μια διακριτική παρουσία του Πολεμικού Ναυτικού με μια κανονιοφόρο ή ένα σκάφος του Λιμενικού Σώματος, ήταν αρκετή.
Σε αυτή τη σειρά αποφάσεων υποτίμησης των κινδύνων που συνδέονταν με ένα τέτοιο εγχείρημα, πρώτη ήταν η ουσιαστική αδιαφορία για το γεγονός ότι στο πλαίσιο των εορτασμών από την Τουρκία και το ψευδοκράτος των 50 ετών από την εισβολή στη βόρεια Κύπρο, στην περιοχή από το Ακσάζ ως τη Μεγαλόνησο, έπλεαν περίπου 40 μονάδες του τουρκικού ναυτικού.
Πράξη τρίτη - Η εμπλοκή στην Κάσο
Οταν η κρίση ξέσπασε στις 22 Ιουλίου, με το μπλόκο στο «Ievoli Relume» στα διεθνή ύδατα μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, η δυνατότητα της Τουρκίας να αναπτύξει ταχύτατα μονάδες σε ένα –ούτως ή άλλως– προνομιακό πεδίο γι’ αυτήν ήταν ακόμα μεγαλύτερη. Ενδεικτικό της υποτίμησης του κινδύνου είναι ότι σε μία από τις τελευταίες κυβερνητικές συσκέψεις που διεξήχθησαν για το θέμα, λίγες ημέρες πριν από την κρίση των 40 ωρών στην Κάσο, ουδείς εκ των συμμετεχόντων εκδήλωσε ανησυχία για πιθανή τουρκική παρεμπόδιση.
Η συζήτηση είχε διεξαχθεί σχεδόν αποκλειστικά γύρω από οικονομικές και τεχνικές λεπτομέρειες του έργου. Ενας τρίτος θα σκεφτόταν ότι οι Τούρκοι ήταν μάλλον «μιλημένοι», οπότε όλη η ενέργεια αφιερώθηκε σε θέματα αμιγώς ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Μετά την κρίση της Κάσου και την εκτόνωσή της έπειτα από ειδοποίηση που έστειλε το ιταλικό πλοίο στη φρεγάτα Goksu, τα απαραίτητα διαβήματα από ελληνικής πλευράς και, ουσιαστικά, την αποστολή του «Ievoli Relume» στην Κύπρο για εργασίες συντήρησης, άρχισε να διαφαίνεται και η πολιτική διάσταση του προβλήματος.
Πράξη τέταρτη - Η πολυφωνία στην Αθήνα
Ανάμεσα στα υπουργεία Εξωτερικών και Ενέργειας άρχισε να υπάρχει μια σαφής απόσταση, τόσο ως προς τις προετοιμασίες, όσο και ως προς τη γενικότερη αντίληψη για το πώς πρέπει να προχωρήσει το έργο. Οι ποινικές ρήτρες άγχωναν, όπως ήταν λογικό, τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και, κατ’ επέκτασιν, αυτή η πίεση έφτανε ώς το υπουργείο Ενέργειας. Ο τότε υπουργός Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης εμφανιζόταν ως υπέρμαχος της άμεσης επανέναρξης του έργου. Στο υπουργείο Εξωτερικών, ειδικά στο υπηρεσιακό επίπεδο, επικρατούσε μια ατμόσφαιρα σχετικής αμφιθυμίας, κυρίως λόγω του χαρακτήρα του Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος τους τελευταίους 21 μήνες, πέρα από υπουργός Εξωτερικών είναι και ο βασικός ισορροπιστής ολόκληρης της κυβέρνησης και όχι μόνο δύο υπουργείων. Περιττό να ειπωθεί ότι λόγω της πολιτικής απόστασης ανάμεσα στο Μέγαρο Μαξίμου και τον Νίκο Δένδια, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ενημερωνόταν μόνο όταν υπήρχε κάποια ανάγκη για επιχειρησιακό σχεδιασμό.
Σε όλο αυτό το παζλ την πλέον εντατική προσπάθεια εξεύρεσης λύσης με τους Τούρκους είχε αναλάβει η υφυπουργός Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, με σκοπό, ει δυνατόν, να βρεθεί μια προσωρινή συμφωνία (provisional agreement) που θα οδηγούσε σε άρση του αδιεξόδου. Η τουρκική καχυποψία ήταν τόσο μεγάλη, που όχι απλά δεν δέχθηκαν οποιαδήποτε από τις προτάσεις έγιναν ατύπως από την ελληνική πλευρά –κάποιες από αυτές υποβλήθηκαν σε συναντήσεις του κ. Γεραπετρίτη με τον ομόλογό του Χακάν Φιντάν– αλλά σε κάποια φάση, τον Νοέμβριο του 2024, τέσσερις φρεγάτες του τουρκικού ναυτικού βρέθηκαν ένα πρωί (14/11) στα νότια της Κάσου, με αφορμή κάποια δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο.
Πράξη πέμπτη - Παρεμπόδιση και «πάγωμα»
Η επόμενη κρίση καταγράφηκε την 1η Φεβρουαρίου σε περιοχές βορειοανατολικά της Κρήτης, όταν τουρκική φρεγάτα παρενόχλησε δι’ ασυρμάτου τα δύο ερευνητικά που έκαναν έρευνες στα διεθνή ύδατα βορείως της Κρήτης. Αυτή η εικόνα ουσιαστικής παρεμπόδισης του έργου οδήγησε στην απόφαση του ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει στις 28 Φεβρουαρίου σε «πάγωμα» πληρωμών, ακυρώνοντας ουσιαστικά την καταβολή δόσεων ύψους 70 εκατ. ευρώ.
Το κόστος ήταν ήδη αρκετά σημαντικό, δεδομένου ότι το ημερήσιο κόστος καθυστέρησης εκτέλεσης του έργου ή επανασχεδιασμού του μέσω άλλης χάραξης αγγίζει τις 130.000 ευρώ. Η δημόσια άρνηση της Nexans να αποδεχθεί ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει, συνδέεται, βέβαια, με την ευαίσθητη θέση στην οποία είχε περιέλθει η εταιρεία, χωρίς μάλιστα να έχει γίνει (ακόμα) κάποια επίκληση για ακύρωση του έργου λόγω γεωπολιτικού ρίσκου.
Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και η εξαρχής εκπεφρασμένη διστακτικότητα (αν όχι άρνηση) της Λευκωσίας να υποστηρίξει ένα έργο που αφορούσε κατά κύριο λόγο την Κυπριακή Δημοκρατία. Στη Λευκωσία προχωρούν στα διάφορα βήματα με την Αθήνα περίπου σαν να παίρνουν κάποιο αντιβιοτικό με κακή γεύση.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε στην πραγματικότητα στα χέρια του ένα πρόβλημα που κακοφόρμισε, με πολλές προβληματικές πτυχές. Πρώτον, η Ελλάδα δεν μπορεί να φανεί ότι υποχωρεί από την εκτέλεση ενός έργου που αφορά αδιαπραγμάτευτα δικαιώματά της, μάλιστα μπροστά στην Τουρκία που απειλεί ευθέως. Δεύτερον, η κυβέρνηση εμφανιζόταν να παρουσιάζει προβλήματα εσωτερικής συνεννόησης. Και, τρίτον, η χώρα επιβαρύνεται καθημερινά με κόστος οικονομικό, αλλά και αξιοπιστίας έναντι της Ε.Ε.
Πράξη έκτη - Το «κουμπί» και οι δισταγμοί
Ουσιαστικά εδώ και ένα μήνα η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει ανεξάρτητα από το πολιτικό κόστος, παρά τις τριβές που εξακολουθούν να υπάρχουν. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να εντάσσεται η πολύ στενή συνεργασία Ελλάδας – Γαλλίας για την προβολή ισχύος στην περιοχή, όπως αυτή έγινε ορατή τις προηγούμενες ημέρες στα νότια και τα βόρεια της Κρήτης και στον Πειραιά, με την εμφάνιση του αεροπλανοφόρου «Σαρλ ντε Γκωλ» και του συνόλου της Ομάδας Συνοδείας του.
Καταγράφεται στην κυβέρνηση μια τάση, σύμφωνα με την οποία σε αυτό το αβέβαιο περιβάλλον, και με δεδομένη την –εκδηλωμένη δημόσια ξανά ενώπιον του Μπέντζαμιν Νετανιάχου–
συμπάθεια του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ότι βεβιασμένες κινήσεις ίσως οδηγήσουν σε απότομη επιστροφή σε «ταραγμένα» νερά στο Αιγαίο. Εφόσον το «NG Worker», το πλοίο που έχει αναλάβει τη διεξαγωγή των ερευνών, όταν αυτές αρχίσουν ξανά, επιστρέψει στο Ηράκλειο (σύντομα σύμφωνα με όσα συζητούνται), θα κινηθεί ξανά ανατολικά με τη συνοδεία του Στόλου και όχι όπως τον Ιούλιο του 2024.
Την περασμένη Τρίτη, πάντως, σε μια κυβερνητική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, αποφασίστηκε μικρή αναβολή της έναρξης των ερευνών, και όχι για τις 10 και 11 Ιουλίου, όπως ζητούσε ο ΑΔΜΗΕ με αίτημά του προς την ΕΧΑΕΘ την περασμένη εβδομάδα. Ο λόγος συνδεόταν κυρίως με το χρονικό σημείο έναρξης του έργου και όχι τόσο με αυτό που φημολογείτο σε κάποιους κύκλους περί «επιφυλάξεων» του Π.Ν. να υποστηρίξει μια τέτοια επιχείρηση.
Το επόμενο προγραμματισμένο ραντεβού του κ. Γεραπετρίτη με τον κ. Φιντάν θα πραγματοποιηθεί στις 14-15 Μαΐου και ορισμένοι εκτιμούν ότι μέχρι τότε θα γίνουν προσπάθειες να βρεθεί μια λύση στο πρόβλημα. Τα σήματα που έχουν φτάσει από την Αγκυρα δεν είναι πάντως καθόλου ενθαρρυντικά και ο χρόνος για την ηλεκτρική διασύνδεση λιγοστεύει χωρίς ορατή διέξοδο.
Ολοκληρώνεται και η χωροταξία της θάλασσας
Στην κυβερνητική ατζέντα παραμένει ψηλά και η ολοκλήρωση της κατάρτισης του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού. Σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, η αποτύπωση του χωροταξικού σχεδιασμού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του ερχόμενου μήνα, σε κάθε περίπτωση πάντως μετά το Πάσχα.
Οι χάρτες του χωροταξικού σχεδιασμού αποτελούν ένα ακόμα «κόκκινο πανί» για την Άγκυρα, καθώς βασίζονται στον «χάρτη της Σεβίλλης», όπου αποτυπώνεται μια εικόνα πλήρους επήρειας του συνόλου της ελληνικής επικράτειας, τόσο των χερσαίων ακτών, όσο και των νησιών.
Πρόκειται για τον χάρτη που παρουσιάζει το Καστελλόριζο με πλήρη επήρεια, με τρόπο που δημιουργείται μια συνέχεια των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών Ελλάδας και Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο συγκεκριμένος χάρτης θεωρείται από το τουρκικό πολιτικό και στρατιωτικό κατεστημένο ως αποτύπωση υποτιθέμενων «μαξιμαλιστικών» απόψεων από την Ελλάδα, γι’ αυτό και με κάθε δημοσίευσή του, συνήθως από τις υπηρεσίες της Κομισιόν, η Αγκυρα αντιδρά με τρόπο εξόχως επιθετικό.
Πηγή:
kathimerini.gr δημοσιεύτηκε υπό τον τίτλο "Το βραχυκύκλωμα του καλωδίου σε έξι πράξεις"
Hλεκτρισμένη ατμόσφαιρα για το καλώδιο
Η Αθήνα κρατά κλειστά τα χαρτιά της για την έκδοση της NAVTEX που θα ανοίξει τον δρόμο για την επανέναρξη των ερευνών στα διεθνή ύδατα της Κάσου.
Των Π. ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ, ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ
Hλεκτρισμένη παραμένει η ατμόσφαιρα στην ανατολική Μεσόγειο, καθώς το ζήτημα του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ απειλεί να πυροδοτήσει έναν νέο γύρο έντασης ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία.
Ο διπλωματικός πυρετός γύρω από αυτό το θέμα συνεχίζεται με αμείωτη ένταση τις τελευταίες εβδομάδες, με αλλεπάλληλες προσπάθειες της Αθήνας να εξασφαλίσει στήριξη για το έργο κυρίως από τη Γαλλία και το Ισραήλ, ενώ η Αγκυρα εντείνει συνεχώς τις προκλήσεις της, διαμηνύοντας ότι χωρίς τη συγκατάθεσή της το έργο δεν πρόκειται να γίνει.
Απολύτως κρίσιμη θεωρείται στο πλαίσιο αυτό η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ που σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews θα γίνει τη Μεγάλη Τετάρτη στο Μαξίμου και στο οποίο η ελληνική πλευρά αναμένεται να οριστικοποιήσει το πώς θα κινηθεί εφεξής.
Οι κινήσεις που έκανε η Αθήνα το τελευταίο διάστημα είχαν ως στόχο την επανεκκίνηση του έργου, με ανάκληση και των δύο ερευνητικών πλοίων, του «Ievoli Relume» (που βρίσκεται στο αγγλικό λιμάνι Χαλ στη Βόρεια Θάλασσα) και του πλοίου υποστήριξης «NG Worker» που βρίσκεται αγκυροβολημένο στο λιμάνι της Μεσίνα (Ιταλία).
Σύμφωνα μάλιστα με κυβερνητικές διαρροές προ δεκαημέρου, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας επρόκειτο να εκδοθεί η απαραίτητη NAVTEX για την επιστροφή των ερευνητικών πλοίων και τη συνέχιση των ερευνών του βυθού για την πόντιση του καλωδίου, νοτίως και ανατολικά της Κάσου.
Η έκδοση της NAVTEX από τις ελληνικές Αρχές ήταν αίτημα της γαλλικής εταιρείας Nexans, η οποία κατασκευάζει το καλώδιο, για να διευκολύνει την επιστροφή των πλοίων.
Κλειστά χαρτιά
Η NAVTEX αυτή ακόμα δεν έχει εκδοθεί, η Αθήνα προτίμησε να κρατήσει κλειστά τα χαρτιά της, διερευνώντας και την τουρκική αντίδραση.
Στις πληροφορίες που διακινήθηκαν τις τελευταίες ημέρες από κυβερνητικές πηγές για επανεκκίνηση των ερευνών και επιστροφή των πλοίων, η Αγκυρα απάντησε σε δύο φάσεις.
Πρώτα με διαρροή στη φιλοκυβερνητική εφημερίδα «Τουρκιγιέ» που έκανε λόγο για «προκλητικά βήματα» της Αθήνας και υποστήριζε ότι «αυτές οι δραστηριότητες παραβιάζουν σαφώς το Διεθνές Δίκαιο και τους βασικούς κανόνες του Δικαίου της Θάλασσας», ενώ τόνιζε ότι «τα όρια της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο δεν έχουν ακόμη καθοριστεί με κοινή συναίνεση».
Λίγες ημέρες αργότερα ακολούθησε νέα διαρροή από το τουρκικό υπουργείο Αμυνας, η οποία υποστήριζε ότι η Τουρκία έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην ανατολική Μεσόγειο και τόνιζε:
«Δεν είναι δυνατή η επίμονη επιδίωξη έργων στην ανατολική Μεσόγειο που σχεδιάζουν η Ελλάδα, η Κυπριακή Δημοκρατία και τρίτα μέρη, στο πλαίσιο μαξιμαλιστικών επιδιώξεων, χωρίς να ληφθεί υπόψη η παρουσία της Τουρκίας στην περιοχή και όταν τα έργα αυτά είναι σχεδιασμένα να περάσουν από τις περιοχές της θαλάσσιας δικαιοδοσίας μας χωρίς τη συγκατάθεσή μας».
Επρόκειτο για κορυφαία πρόκληση αφού το πεδίο των ερευνών πέριξ της Κάσου αφορά οριοθετημένη ελληνική ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα με την Αίγυπτο, για την οποία η Αγκυρα θέλει να της ζητήσει άδεια η χώρα μας…
Η Αθήνα εύλογα συμπέρανε από αυτές τις αντιδράσεις ότι η έκδοση της NAVTEX και η επιστροφή των πλοίων θα προκαλούσαν νέο γύρο έντασης στο Αιγαίο, ο οποίος στη συγκεκριμένη διεθνή συγκυρία και με τον εμπορικό πόλεμο να μαίνεται ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, φάνταζε εξαιρετικά επικίνδυνος.
Αυτός ήταν ο λόγος που έκανε «κράτει» με τη NAVTEX και απέφυγε να δεσμευτεί για τη χρονική στιγμή της επανεκκίνησης των εργασιών. Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης δήλωσε την Πέμπτη πως η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Εξωτερικών κάνουν κάθε δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα στην ηλεκτρική διασύνδεση και προσέθεσε στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα στην Τουρκία:
«Η έρευνα και η πόντιση καλωδίου, όπως γνωρίζετε, είναι προστατευόμενες από το Διεθνές Δίκαιο και κατά τούτο δεν χωρεί οποιαδήποτε άδεια».
Ο υπουργός έκανε πάντως λόγο και για μια «αρκετά σύνθετη τεχνικά άσκηση» που «απαιτεί μια σειρά ενεργειών από περισσότερα υπουργεία». Κατέληξε λέγοντας πως «η έρευνα και η πόντιση θα επανεκκινήσουν στον κατάλληλο χρόνο. Δεν είχε υπάρξει εξάλλου οποιαδήποτε δεσμευτική ημερομηνία για αυτό. Θα προχωρήσουμε όπως πρέπει και κατά τον χρόνο που προσήκει».
Το πότε θα είναι αυτό, θα αποφασιστεί κατά πάσα πιθανότητα τη Μεγάλη Τετάρτη, όπου έχει οριστεί συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Συνεργασία με Νετανιάχου
Οπως λένε κυβερνητικές πηγές, η Αθήνα θέλει να σταθμίσει την κατάσταση προτού λάβει αποφάσεις, ενώ θα υπολογίζει και τη στήριξη που μπορεί να περιμένει από το Ισραήλ, που μελλοντικά θα είναι ωφελημένο από το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, αφού θα έχει τη δυνατότητα να συνδέσει το ηλεκτρικό δίκτυό του με εκείνο της Ε.Ε.
Το καλώδιο και οι προοπτικές του άλλωστε βρέθηκαν στην κορυφή της ατζέντας της συνάντησης του πρωθυπουργού με τον Μπενιαμίν Νετανιάχου πριν από λίγες ημέρες στην Ιερουσαλήμ. Την Παρασκευή, εξάλλου, ο Ισραηλινός πρωθυπουργός τηλεφώνησε στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον ενημέρωσε για την επίσκεψή του στις ΗΠΑ και τη συνάντηση με τον Ντόναλντ Τραμπ, ενώ συζήτησαν και για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων και τη συνεργασία Ελλάδας – Ισραήλ.
Συμβολική κίνηση
Ενας άλλος μεγάλος παίκτης στην περιοχή, στον οποίο ποντάρει η Αθήνα, είναι η Γαλλία, που έχει και συμφέροντα από το έργο, αφού γαλλική είναι η εταιρεία Nexans που θα το κατασκευάσει.
Οι Γάλλοι προχώρησαν σε μια συμβολική κίνηση, στέλνοντας το αεροπλανοφόρο «Σαρλ ντε Γκωλ» στο Αιγαίο προκειμένου να πραγματοποιήσει άσκηση μαζί με τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις.
Την Παρασκευή το γαλλικό πολεμικό έφτασε στον Πειραιά και στη συνέχεια πραγματοποίησε συνεκπαίδευση με το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία.
Στη συνέχεια το γαλλικό αεροπλανοφόρο είχε προορισμό την Κρήτη, με σταθμό τα Χανιά. Σήμερα βρίσκεται στην Αθήνα ο Γάλλος υπουργός Αμυνας, Σεμπαστιάν Λεκορνί ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, η παρουσία του γαλλικού αεροπλανοφόρου συνδέεται με την αναβάθμιση της ελληνογαλλικής αμυντικής συνεργασίας.
Η άφιξη του γαλλικού πλοίου πάντως δεν είναι άσχετη και με το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, καθώς οι Γάλλοι έχουν ιδιαίτερο συμφέρον στην υλοποίηση του έργου, αφού η Nexans, που θα κατασκευάσει το καλώδιο αξίας άνω του 1,5 δισ. ευρώ, είναι γαλλική εταιρεία.
Ακριβώς αυτό το θέμα αλλά και τα γαλλικά συμφέροντα στο έργο είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του Ελληνα πρωθυπουργού στο Παρίσι.
Αίσθηση προκαλεί πάντως στην Αθήνα ότι σε αντίθεση με τις προκλητικές διαρροές από την κυβέρνησή του, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επιμένει να καλλιεργεί μια εικόνα «ήρεμων νερών» στα ελληνοτουρκικά, προφανώς επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο να κερδίσει πόντους για τα σχέδιά του σε σχέση με την ευρωπαϊκή άμυνα.
Μιλώντας στο Φόρουμ Διπλωματίας της Αττάλειας την Παρασκευή, διεμήνυσε ότι στόχος της κυβέρνησής του «είναι η διατήρηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο», ενώ τόνισε πως «εργαζόμαστε για τη διατήρηση της θετικής ατμόσφαιρας με τη γειτονική μας Ελλάδα».
Επιμένοντας μάλιστα στην εξασφάλιση ρόλου στο θέμα της ευρωπαϊκής ασφάλειας, ο Ερντογάν υποστήριξε πως «έχει γίνει για άλλη μία φορά σαφές ότι δεν μπορεί να φανταστεί κανείς την ευρωπαϊκή ασφάλεια χωρίς την Τουρκία. Η Τουρκία είναι έτοιμη να αναλάβει την ευθύνη για την ευρωπαϊκή ασφάλεια στο μέλλον».
Πηγή:
real.gr
Oι περισσότεροι διαβάζουν και ΕΔΩ...
Σύνδεσμος άρθρου ⤶