Έτος o

Δημοσιεύθηκε: Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020

Αγωγός της ειρήνης ή του… πολέμου ο EastMed;

Ευχή και κατάρα, το μεγαλεπήβολο έργο του East Med έρχεται για να αλλάξει τις γεωπολιτικές ισορροπίες στην περιοχή μας. Όχι γιατί ανατρέπει τα δεδομένα, αλλά περισσότερο διότι -πάντα με βάση τη διεθνή νομιμότητα- παγιώνει καταστάσεις. Αυτή ακριβώς είναι η πηγή της έντονης τουρκικής αντίδρασης, η οποία μέρα με τη μέρα θα δούμε να διευρύνεται.

Η Άγκυρα δεν σκοπεύει να κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια μπροστά στην επιβεβαίωση της περιφερειακής απομόνωσης. Εξού και η επιχειρηματολογία που αναπτύσσει τα τελευταία εικοσιτετράωρα περί «αγωγού του… πολέμου». Και οι λόγοι δεν είναι εθνικοί, αλλά καθαρά οικονομικοί. Οι Τούρκοι θεωρούν ότι αφενός θα έχουν τεράστια «χασούρα» αφού ο αγωγός δεν θα περάσει από τα εδάφη τους και αφετέρου γνωρίζουν ότι η συμφωνία ακυρώνει αυτόματα το δικό τους μνημόνιο για τον καθορισμό θαλάσσιων συνόρων με την Λιβύη.

Ως εκ τούτου εγκαινίασαν τις τελευταίες μέρες μια εκστρατεία προπαγάνδας με σύνθημα «Κύπρος, Ελλάδα και Ισραήλ κλείνουν την πόρτα της συνεργασίας και ανοίγουν την πόρτα της έντασης». Προσπερνώντας επιδεικτικά το χιλιοειπωμένο μότο των τριμερών ότι η συνεργασία δεν στρέφεται εναντίον κανενός και πως όλοι είναι ευπρόσδεκτοι να συμμετέχουν σε αυτήν αρκεί να σέβονται τους κανόνες του παιχνιδιού. Καθόλου τυχαία δεν ήταν η εμφαντική επανάληψη αυτής της θέσης από Αναστασιάδη, Μητσοτάκη και Νετανιάχου κατά την τελετή της υπογραφής της συμφωνίας για τον East Med.

Έβαλε και η Τουρκία το… χέρι της

Η υπογραφή του τουρκολιβυκού μνημονίου στην ουσία έδωσε ώθηση στις τρεις χώρες να επισπεύσουν την υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό, αφήνοντας για λίγο στο περιθώριο τις ιταλικές επιφυλάξεις. Στην πραγματικότητα τα κείμενα της συμφωνίας ήταν έτοιμα εδώ και μήνες και ο στόχος ήταν να πέσουν οι υπογραφές κατά τη σύνοδο των MED7 στην Λευκωσία πέρσι τον Ιανουάριο. Η στάση της Ρώμης καθυστέρησε την υπογραφή βάζοντας ταυτόχρονα τα υπόλοιπα μέρη σε σκέψεις για εναλλακτικές επιλογές.

Τρέχοντας να προλάβουν τις εξελίξεις οι τρεις χώρες ενημέρωσαν την Ιταλία ότι θα προχωρήσουν στην υπογραφή της συμφωνίας και την προσκάλεσαν να «ανέβει στο τρένο» όταν ξεπεραστούν τα εσωτερικά περιβαλλοντικά και άλλα κωλύματα. Η απάντηση ήταν θετική, εξού και η επιστολή υποστήριξης του έργου την οποία έστειλε ο Ιταλός υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης στον Έλληνα Υπουργό Ενέργειας.

Αρμόδιες πηγές δηλώνουν πάντως ότι με βάση την ενημέρωση που έχουν Λευκωσία και Αθήνα, η ιταλική πλευρά δεν θα αργήσει να επιλύσει τα ζητήματα που προέκυψαν ώστε να είναι έτοιμη να βάλει τη δική της υπογραφή στην ιστορική συμφωνία.

Τα επόμενα βήματα

Στο εσωτερικό πρέπει να γίνει συνείδηση το γεγονός ότι η υπογραφή της συμφωνίας δεν σηματοδοτεί την έναρξη αμέσως των εργασιών για την κατασκευή του μεγαλεπήβολου έργου. Μεσολαβεί η μελέτη βιωσιμότητας του αγωγού, η οποία αναμένεται να «τρέξει» τα επόμενα δύο χρόνια. Επομένως η πορεία υλοποίησης του East Med θα περάσει στην επόμενη φάση μετά το 2022. Το αισιόδοξο σενάριο είναι να ολοκληρωθεί εντός 2025.

Πηγή: cyprustimes.com προσπελάστηκε corfiatiko.blogspot.com


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
×