Την ουσιαστική εγκατάλειψη του εγχειρήματος του East Med προοιωνίζεται η απάντηση που έδωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου απαντώντας στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
Ενώ έως τώρα η ελληνική κυβέρνηση εμφανιζόταν ως ένθερμος υποστηρικτής του αγωγού, σήμερα εμφανίζεται πλήρως ευθυγραμμισμένη με τη νέα θέση των Ηνωμένων Πολιτειών που για προφανείς δικούς τους λόγους είναι σαφές ότι δεν στηρίζει το συγκεκριμένο έργο.
Έτσι, παρά τα ήξεις αφήξεις των απαντήσεων του κ. Οικονόμου, όποιος διαβάζει πίσω από τις γραμμές διαπιστώνει ότι η ελληνική κυβέρνηση ετοιμάζεται να… σκοτώσει μετά πολλών επαίνων το εγχείρημα.
Αναλυτικά, ο διάλογος από το press room
ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, το State Department χαρακτήρισε μη οικονομικό και περιβαλλοντολογικά βιώσιμο έργο την κατασκευή του EastMed και παράλληλα μια πηγή της Κομισιόν στην ιστοσελίδα Euroactive, θεωρεί το έργο εξαιρετικά περίπλοκο. Και οι δύο αναφορές ωφελούν τη στρατηγική της Τουρκίας. Η Κυβέρνηση, που έχει επενδύσει και ενεργειακά και διπλωματικά σε αυτήν την κατασκευή του αγωγού, θα αλλάξει στρατηγική; Αλλάζει τα πλάνα της η Κυβέρνηση για το θέμα του EastMed;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, έχει στηρίξει το εγχείρημα του EastMed. Ταυτόχρονα, όμως, έχει στηρίξει και στηρίζει μια σειρά από εναλλακτικές οδεύσεις, οι οποίες ενδεχομένως είναι οικονομικά και τεχνολογικά πολύ πιο βιώσιμες και τεχνικά εφικτές. Η Κυβέρνηση δεν είναι αυτή που αποφασίζει ποια λύση είναι οικονομικά και τεχνικά εφικτή. Αυτό το αποφασίζει η αγορά. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αυτό που έχει σημασία είναι ότι η χώρα μας δεν είναι παραγωγός. H χώρα μας είναι ένας ισχυρός διαμετακομιστικός κόμβος, ρόλο που θα τον έχει, ανεξαρτήτως του ποια διαδικασία όδευσης θα επιλεγεί. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται η πολιτική μας -η ενεργειακή μας πολιτική, η εξωτερική μας πολιτική- όλο το προηγούμενο διάστημα. Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται το έργο της μονάδας στην Αλεξανδρούπολη. Η Ελλάδα μπορεί να μετατραπεί -και θα μετατραπεί- σε κόμβο φυσικού αερίου, αλλά και ηλεκτρικής ενέργειας προς την Ευρώπη, ανεξαρτήτως των οδεύσεων και των αγωγών που θα προχωρήσουν.
Να σας πω, επίσης, με αφορμή την ερώτηση αυτή, ότι η Κυβέρνηση προωθεί πολύ ενεργά το project της ενέργειας με την Αίγυπτο, στο οποίο συμμετέχει και η Κύπρος και ειδικότερα σε προγράμματα ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Θυμάστε ότι πολύ πρόσφατα είχαμε την υπογραφή σχετικής συμφωνίας. Οι εξελίξεις αυτές μπορούν να είναι εφικτές μετά την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών με την Αίγυπτο, το προηγούμενο διάστημα. Αναδεικνύεται, λοιπόν, η πολλαπλή σημασία αυτής της κίνησης και η ενέργεια αυτής της διασύνδεσης μεταξύ Αιγύπτου και Ελλάδας για τη μεταφορά καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι πολύ σημαντική, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά και για την υπόλοιπη Ευρώπη, με δεδομένο ότι είναι η πρώτη συμφωνία μεταφοράς ενέργειας από την Αφρική δια της Ελλάδας στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας ως διαμετακομιστικός κόμβος μεταφοράς ενέργειας, θα έχει αυτό το ρόλο, ανεξαρτήτως ποιοι αγωγοί θα προχωρήσουν και ποιες οδεύσεις θα προκριθούν. Το ρόλο αυτό η χώρα θα τον διαδραματίσει. Και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Επειδή παλαιότερα είχε υποστηριχθεί μια όδευση που θα παρέκαμπτε την Κύπρο και θα κατέβαινε από Αίγυπτο και από εκεί θα ανέβαινε πάνω σε εμάς. Υπήρξαν πολύ έντονες αντιδράσεις. Μάλιστα, από την Κύπρο, θεωρείται ότι ήταν και ένα unfair της ελληνικής Κυβέρνησης, που μετά, βεβαίως, αυτή η πληροφορία, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, δεν ευσταθούσε. Όταν λέτε «εναλλακτικές οδεύσεις» τι εννοείτε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας είπα ότι εξετάζονται όλοι εκείνοι οι αγωγοί που από άποψη τεχνική και οικονομική θα μπορούν να είναι συμφέροντες. Και η Κύπρος έχει τις δικές της εναλλακτικές συμφωνίες. Σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας στηρίζει και τον ευρωπαϊκό διασυνδετήριο αγωγό, έργο που αφορά την κατασκευή υποθαλάσσιου καλωδίου που θα συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και τον αντίστοιχο αγωγό EuroAfrica. Συμφωνία την οποία έχει υπογράψει και η Κύπρος με την Αίγυπτο.
Πηγή: hellasjournal.com