ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΙΣ γιά «γερά νεύρα», μέ πρωταγωνιστές τούς Αμερικανούς καί τούς Κινέζους, εξελίσσεται στήν ελληνική επικράτεια. «Αντικείμενο τού πόθου» τών δύο υπερδυνάμεων είναι τά λιμάνια τής Αλεξανδρουπόλεως, τής Καβάλας, τού Βόλου καί ίσως καί κάποιων περιφερειακών λιμένων, τά οποία μπορούν νά αποτελέσουν «δορυφόρους», καθώς οι Αμερικανοί, πού είδαν ξαφνικά τούς Κινέζους νά διεκδικούν μέ αξιώσεις έναν νευραλγικό συμμαχικό χώρο τους, κινούνται πλέον γρήγορα καί αποφασιστικά.
Τελευταία κίνησις στήν «σκακιέρα», η αγορά από τόν όμιλο τού εφοπλιστού Γιώργου Προκοπίου τών πολυπαθών «Ελληνικών Ναυπηγείων» στόν Σκαραμαγκά, «κίνηση πού μπορεί νά οδηγεί σέ ρουά μάτ», όπως μάς είπε γνώστης τού χώρου αλλά καί τού διαφορετικού αυτού πολέμου πού διεξάγεται μέ χαμόγελα, σκούρα κοστούμια καί λευκά πουκάμισα. Τό δίχως άλλο, οι Αμερικανοί δέν μπορούν ακόμη νά «χωνέψουν» ότι η Κίνα «πάτησε πόδι» γιά τά καλά στήν Μεσόγειο καί ότι ο Πειραιεύς εξελίσσεται πλέον σέ μία αποφασιστικής σημασίας βάση τού «Κίτρινου Δράκου», γιά τήν εξάπλωσή του σέ νευραλγικά σημεία τής Ευρώπης. Αφού έχουν όπως όλα δείχνουν εξασφαλίσει τήν συνεργασία μετά τήν ιδιοκτησία τού λιμένος τής Θεσσαλονίκης, οι Αμερικανοί εστράφησαν πρός τήν Αλεξανδρούπολη, ένα λιμάνι πού έχουν «τσεκάρει» εδώ καί πολλά χρόνια. Πολλές φορές, οι επισκέψεις τών Αμερικανών πρέσβεων στήν Θράκη συσχετίζοντο από τόν ελληνικό Τύπο μέ τήν εκεί μουσουλμανική μειονότητα. Ωστόσο, «εκείνοι πού ήξεραν», ανεφέροντο πάντα στήν επίσκεψη τής εκάστοτε αμερικανικής συντροφιάς «στήν Αλεξανδρούπολη»!
Καί σήμερα, η προοπτική αναπτύξεως τού λιμένος τής Αλεξανδρουπόλεως (μέ τήν απόλυτη στήριξη τών Αμερικανών) είναι εμφανής όσο ποτέ άλλοτε, ενώ οι έχοντες γνώση τών πραγμάτων «βλέπουν» σύντομα τήν Αλεξανδρούπολη νά ανταγωνίζεται ευθέως τό λιμάνι τής Κωνσταντινουπόλεως, μέ τήν Καβάλα νά αποτελεί βραχίονα καί ενισχυτικό πυλώνα, αλλά καί τόν Βόλο νά επανέρχεται στήν επικαιρότητα, καθώς η Ανατολική Μεσόγειος είναι πλέον θέατρο ποικίλων συμφερόντων, στά οποία οι Αμερικανοί έχουν εγγράψει πρώτοι υποθήκη, από τήν δεκαετία τού 50 Καί μέσα σέ όλα αυτά ήλθε καί τό «κερασάκι» τής αγοράς από ελληνικά, φιλοδυτικά συμφέροντα τών Ναυπηγείων τού Σκαραμαγκά, τά οποία διακαώς επιθυμούσαν (καί προσπάθησαν μέ κάθε τρόπο) νά αποκτήσουν οι Κινέζοι, ώστε νά «κλείσουν» κάθε πρόσβαση από καί πρός τόν Πειραιά, σέ κάθε «ενοχλητικό γείτονα»
Καί γιά νά γίνει σαφέστερο τό «τί παίζεται» αυτή τήν στιγμή στά ελληνικά ύδατα, αρκεί νά σημειωθεί ότι παραμένει «στόν καιρό» η παραχώρησις στήν Cosco καί τού υπολοίπου 16% τών μετοχών τού ΟΛΠ, κάτι πού ζήτησε ο Πρόεδρος τής Λαϊκής Δημοκρατίας τής Κίνας Σί Τζινπίνγκ κατά τήν πρόσφατη τηλεφωνική συνομιλία του μέ τόν Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η εν λόγω παραχώρησις παραμένει «σέ εκκρεμότητα», παρά τό ότι οι Κινέζοι προσέφεραν ισχυρές εγγυητικές επιστολές καί υπεσχέθησαν «νά προχωρήσουν καί νά περατώσουν όλα τά έργα πού προβλέπει η συμφωνία».
Η αγωνία τών Κινέζων εντείνεται, φυσικά, από τήν απρόσμενη γιά εκείνους εξέλιξη στό θέμα τών Ναυπηγείων. Γνωρίζοντας τόν Γιώργο Οικονόμου, μέ τόν οποίο έχουν συνεργασθεί στόν ναυπηγικό τομέα, θεωρούν βέβαιον ότι δίπλα στίς δικές τους πλέον εγκαταστάσεις (ο ΟΛΠ φθάνει μέχρι τό Νέο Ικόνιο, τό Πέραμα καί εγγίζει τό «Σχιστό») θά «φυτρώσουν» προβλήτες καί δεξαμενές καί, πιθανότατα, εγκαταστάσεις logistics (οι Κινέζοι έχουν αρχίσει νά πιέζουν αφόρητα τίς ελληνικές επιχειρήσεις Logistics στό Θριάσιο) καί θά «πάει περίπατο» η κινεζική ισχύς, η οποία τείνει νά μετατραπεί σέ παντοδυναμία καί μονοπώλιο στήν περιοχή, καί όχι μέ τόν καλύτερο τρόπο
Καί δέν είναι τυχαίο ότι έπειτα από πολύ καιρό τό Τμήμα Περιβάλλοντος τής Περιφέρειας Αττικής διενήργησε έπειτα από καταγγελίες τών πολιτών έλεγχο στά έργα πού εκτελεί η Cosco στήν Πειραϊκή καί διεπίστωσε: τήν διαρροή μέσα στή θάλασσα τών μπάζων καί βυθοκορημάτων πού προορίζονται γιά τήν πλήρωση τών τσιμεντοκιβωτίων. Τόν διασκορπισμό τους στόν αέρα. Τήν ρύπανση τής θαλάσσης κατά μήκος τών τσιμεντοκιβωτίων-κεσόν. Τήν δημιουργία νέας παραλίας από επιχωματώσεις νοτιοανατολικά τού μνημείου τού Θεμιστοκλέους!
Είναι πλέον βέβαιον ότι τό εγχείρημα τών Κινέζων νά χρησιμοποιήσουν τόν Πειραιά ως «πολιορκητικό κριό» γιά νά καταλάβουν ολόκληρο τό λιμενικό δίκτυο τής χώρας, απέτυχε. Μπορεί τό 2005, μέ τίς συμφωνίες πού υπέγραφαν τότε, νά εγίνοντο δεκτοί τήν Ελλάδα στό πλαίσιο μιάς λογικής καί αμοιβαίου συμφέροντος συνεργασίας, αλλά μετά τό 2010 τό ελληνικό κράτος έχασε τόν έλεγχο καί οι Κινέζοι επενδυτές εκινήθησαν χωρίς νά υπολογίζουν ότι η Ελλάς είναι μία ευρωπαϊκή καί δημοκρατική χώρα καί όλα πρέπει νά γίνονται έπειτα από διαβούλευση καί αμοιβαία κατανόηση.
Τό πέρασμα τών «Ελληνικών Ναυπηγείων» στόν όμιλο Προκοπίου κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι. Αντιθέτως κατέδειξε ότι ο πόλεμος τών δύο υπερδυνάμεων μέ αντικείμενο τά ελληνικά λιμάνια, γίνεται όλο καί πιό σκληρός. Τό θέμα είναι νά ωφεληθεί η χώρα, νά κερδίσει από αυτό τό «μπρά ντέ φέρ» καί, φυσικά, νά παραμείνει στό άρμα τής Δύσεως καί τής Δημοκρατίας.
[iEpikaira: Εμείς δε προεξοφλούμε τίποτα πάντως...]
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΠΡΑΝΟΣ estianews.gr