ΣΗΜΕΡΑ, αγαπητοί μου, είνε η πρώτη μέρα της αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Ονομάζεται Καθαρά Δευτέρα και μας εισάγει στο πνευματικό κλίμα της πνευματικής αυτης περιόδου. Ποια είνε τα χαρακτηριστικα γνωρίσματα του «κλίματος» αυτού;
* * *
Είνε πρώτα – πρώτα η μνήμη του θανάτου. Αυτό μας υπενθύμισε σήμερα πολλές φορές η Εκκλησία μας και μάλιστα με το κοντάκιο του Μεγάλου Κανόνος «Ψυχή μου ψυχή μου, …το τέλος εγγίζει και μελλεις θορυβείσθαι». Το τέλος πλησιάζει. Δυσάρεστο πραγμα. Αν υπάρχη κατι που τρομάζει τον άνθρωπο, αυτο είνε ο θάνατος, η ωρα του θανάτου. Όλοι προσπαθούμε να το διώχνουμε από τη σκέψι μας. Εινε όμως γεγονός. Μήπως άραγε και η αγία αυτη και Μεγάλη Τεσσαρακοστή είνε η τελευταία του βίου μας; Και οι αρχαίοι πρόγονοί μας έλεγαν· «όρος φιλοσοφίας μνήμη θανατου»· η μνήμη του θανάτου οδηγεί σε ανώτερες σκέψεις. Ο δε ειδωλολάτρης βασιλεύς Φίλιππος, ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, είχε διατάξει ένα στρατιώτη να παρουσιάζεται κάθε πρωΐ μπροστά του και να του υπενθυμίζη· «Φίλιππε, μέμνησο ότι θνητος ει»· Φίλιππε, να θυμάσαι ότι είσαι θνητός. Αν λοιπον αυτό το έκανε εκείνος, που έζησε 400 χρόνια προ Χριστού, πόσο μάλλον εμείς; Αυτο λέει και ο ποιητής του Μεγάλου Κανόνος, ο άγιος Ανδρέας Κρήτης.
Τι άλλο είνε η Μεγάλη Σαρακοστή; Είνε μνήμη των πειρασμών του Κυρίου. Όπως ξερουμε, ο Χριστός ύστερα από τη βάπτισί του πέρασε τον Ιορδάνη ποταμό, πήγε στην έρημο, έμεινε εκεί μόνος σαράντα μέρες και παλεψε στήθος με στήθος με το διάβολο. Πως τώρα τόλμησε ο διάβολος να πειράξη το Χριστό; Οι πατέρες λένε, ότι ο διάβολος έβλεπε τον άνθρωπο Χριστό, αλλά δε μπορούσε να φανταστή ότι μέσα του κρύβεται η θεότης. Αυτό λέει και ο κατηχητικός λόγος του ι. Χρυσοστόμου, που θ’ ακούσουμε το Πάσχα· Ο αδης «επικράνθη, και γαρ εδεσμεύθη· …έλαβε σώμα, και Θεώ περιέτυχεν»· πήρε ένα σωμα και δεν κατάλαβε ότι πίσω από αυτό είνε η θεότης. Είνε όπως το ψάρι, που βλέπει το δόλωμα, αλλά δεν καταλαβαίνει ότι πίσω απ’ αυτό ο ψαράς εχει το αγκίστρι. Δόλωμα ήταν το ανθρώπινο σώμα, που είχε ο Χριστός, και αγκίστρι η θεότης. Ετσι νίκησε ο Χριστός στην ερημο. Ο σατανας έφυγε, αλλά «άχρι καιρού» (Λουκ. 4,13). Επανήλθε πάλι και έκανε την τελευταία έφοδό του για να κλονίση το Χριστό – πότε; Τις ημέρες των παθών, τη Μεγάλη Εβδομάδα. Αφού λοιπον ο διάβολος πείραξε το Χριστό, θα πειράξη κ’ εμάς. Αλλά μη πτοηθούμε. Έχουμε την προστασία του Χριστού. Να δείξουμε υπομονη και ν’ αγωνιστούμε με τα πνευματικα οπλα, που μας δίνει ο ίδιος ο Κύριος, τη νηστεία δηλαδή και την προσευχή, για τα οποία θα πούμε εν συνεχεία.
Έως εδώ είπαμε· τη Μεγάλη Σαρακοστη χαρακτηρίζει η μνήμη θανάτου, η υπομονή κι ο αγώνας στους πειρασμούς. Προχωρούμε τώρα. Η Μεγάλη Σαρακοστη έχει βέβαια και νηστεία. Είνε μνήμη και μίμησις της νηστείας του Χριστού. Σαράντα μέρες νήστεψε εκείνος στην έρημο. Και νηστεψε αυστηρα, ούτε έφαγε ούτε ήπιε. Καλούμεθα λοιπόν κ’ εμείς τώρα να τον μιμηθούμε. Είνε υποχρεωτική για ολους η νηστεία; Για τον κόσμο όχι, προαιρετική είνε· για τους ορθοδόξους Χριστιανούς ναί, εκείνους βέβαια που είνε υγιείς. Οι κανόνες της Εκκλησίας λένε, ότι εξαιρούνται από τη νηστεία οι άρρωστοι, αυτοί που εινε στο κρεβάτι· διότι η τροφή γι’ αυτούς είνε ενα είδος φαρμάκου. Μακάρι να ήταν υγιείς και να νηστεύουν. Εξαιρούνται επίσης οι γεροντες, οι πολύ γέροντες, που λόγω της ηλικίας τους είνε κι αυτοί ασθενείς· γιατί το γηρας είνε σοβαρά ασθένεια, κατάπτωσις δυνάμεων. Σ’ ένα γηροκομείο λ.χ., που οι τρόφιμοι μόλις κινούνται, δε μπορούμε να τους υποχρεώσουμε σε νηστεία. Εξαιρούνται ακόμη, σε ειδικές περιπτώσεως, γυναίκες που εγκυμονούν, που γέννησαν και γαλουχούν βρέφη η κρατούν μικρά παιδιά. Όλοι οι άλλοι όμως, που έχουν την υγεία τους, υποχρεούνται να νηστεύουν.
Το ένα όπλο στον πνευματικό αγώνα της Σαρακοστής είνε η νηστεία. Το άλλο είνε η προσευχή. «Τούτο το γένος (των δαιμόνων δηλαδή) ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία» (Ματθ. 17,21). Χρειάζεται λοιπόν τώρα προσευχή. Τι προσευχή; Εκτενής. Έτσι προσευχηθηκε ο Χριστός, έτσι προσευχήθηκαν οι απόστολοι, οι πατέρες, οι άγιοι, οι μάρτυρες, οι όσιοι, άντρες και γυναίκες όλων των αιώνων, όπως λ.χ. η οσία Μαρία η Αιγυπτία· τόσο προσευχόταν, ώστε δεν πατούσε στη γη, γινοταν άγγελος, πουλί πετούμενο· έτσι την είδαν να περνά τον Ιορδάνη. «Γρηγορείτε και προσεύχεσθε», λέει και σ’ εμάς ο Χριστός (ε.α. 26,41).
- Εμείς, λένε μερικοί, δε μπορούμε να κάνουμε μεγάλες προσευχές… Καλά λοιπόν· δε μπορείς να κάνης εκτενείς προσευχές, που κάνουν τη νύχτα στα μοναστήρια; κάνε τουλαχιστον μια σύντομη προσευχή. Έχει η Εκκλησία μας και σύντομες προσευχές. Να λογου χάριν, η πιο σύντομη προσευχή είνε το «Κύριε, ελέησον». Πόσες φορές ακούστηκε στον Μέγα Κανόνα που εψάλη σήμερα το «Κυριε, ελέησον»; Απόψε είνε το εν τέταρτον του Μεγάλου Κανόνος, όχι ολόκληρος ο κανων· αργότερα θα διαβαστή ολόκληρος. Αυτος ο κανών, αν μετρήσουμε όλα τα τροπάριά του, είνε 250 περίπου. Απόψε ακούσαμε τα 65 περίπου, κ’ εμπρός απ’ το καθένα ακουγόταν το «Ελέησόν με, ο Θεός, ελέησόν με».
Λέει κάποιος άγιος, ότι, όταν ένα «Κύριε, ελέησον» βγαίνη απ’ την καρδιά του ανθρώπου με βαθειά μετάνοια, φτάνει ―ναί― να τον σωση. Λέμε κ’ εμείς, ψαλτάδες και παπαδες, «Κύριε, ελέησον» «Κύριε, ελέησον» «Κυριε, ελέησον», αλλά ο νούς μας την ώρα εκείνη δεν είνε στο Θεό. Θεομπαίχτες καταντησαμε. Θα μας τιμωρήση ο Θεός, θα κλείση τις εκκλησίες μας. Μου έλεγαν, ότι στη 'Ρωσία οι πιστοί, όταν λένε το «Κύριε, ελεησον» γονατίζουν και δακρύζουν. Εδώ όλα έγιναν συνήθεια! Δεν κατηγορώ κανέναν· πρώτα το λέω για τον εαυτό μου κ' έπειτα για τους αλλους. Αυτή είνε μία σκληρά πραγματικότης. Ξέρετε πότε μόνο λέμε το «Κύριε, ελέησον» με την καρδιά μας; Όταν το τομαράκι μας κινδυνεύη· τότε φωνάζουμε «Κύριε, ελέησον» και βγαίνει απ’ την καρδιά μας. Εάν ομως το λέμε για το σώμα, πόσο μάλλον για την ψυχή; Πες πολλές φορές «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με»· είνε η πιο σύντομη και περιεκτική προσευχή.
Άλλες σύντομες προσευχές είνε το «Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ» που είπε ο τελώνης (Λουκ. 18,13), το «Ήμαρτον εις τον ουρανον και ενώπιόν σου» που είπε ο άσωτος (ε.α. 15,18), το «Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν ελθης εν τη βασιλεία σου» που είπε ο ληστής (ε.α. 23,42). Μία μικρή επίσης προσευχή, που τη γνωρίζετε, είνε αυτή που λέμε την περίοδο της Σαρακοστής στο Μέγα Απόδειπνο· την ακούσαμε απόψε και πιστεύω ότι όλοι θα την αισθανθήκαμε· είνε το «Κύριε των δυνάμεων, μεθ' ημών γενού· άλλον γαρ εκτός σου βοηθον εν θλίψεσιν ουκ έχομεν· Κύριε των δυνάμεων, ελέησον ημάς». Την ξέρουν όλοι. Παλαιότερα στα σπίτια την έλεγαν το βράδυ και τα μικρά παιδιά κάνοντας μετάνοιες.
* * *
Τέτοιο κλίμα, αγαπητοί μου, καλλιεργεί η Ορθόδοξος Εκκλησία μας την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Το είπα πολλές φορές και με συγχωρείτε αν επαναλαμβάνω μερικά πράγματα. Αναστενάζω όταν βλέπω ότι φτάσαμε σε μια εποχή που δυστυχώς ο χριστιανισμός δεν ζη ως μία αγία πραγματικότης· δεν ζη ως πνευματικός αγών, δεν ζη ως άσκησις, δεν ζη ως νηστεία, δεν ζη ως προσευχη, δεν ζη ως ελεημοσύνη, δεν ζη ως συναίσθησις και μετάνοια, δεν ζη ως λατρεία του Θεού.
Πρέπει να σταματήσω για να κλαψω. Γιατί; Διότι έχετε οικογένειες, κάθεστε στο τραπέζι, αλλά σταυρό δεν κάνετε. Το πρωί, το μεσημέρι, το βράδυ προσευχή δεν γίνεται. Ζητημα αν προσεύχωνται δέκα οικογένειες· ούτε δεκα δεν είνε. Δείξτε μου ένα σπίτι, όπου μάνα πατέρας παιδιά προσεύχονται οικογενειακως, να πέσω να τους προσκυνήσω. Ώρες ολόκληρες στο ραδιόφωνο και στην τηλεόρασι. Ποιο το αποτέλεσμα; Η ψυχή αδειάζει, η καρδιά σκληρύνεται, η ζωή εκφυλίζεται. Όπως λέω ―και κακοφαίνεται σε μερικούς―, γίναμε ρεμαλια. Εξωτερικώς έχουμε τη μορφή του ανθρωπου, εσωτερικώς αποκτηνωθήκαμε. Και αν αυτο οι άνθρωποι έξω δεν το αισθάνωνται, ας το αισθανθούμε τουλάχιστον εμείς και διά μετανοίας και αγώνος ας επιστρέψουμε στον Κύριο. Το κλίμα της Σαρακοστής βοηθεί.
† επίσκοπος Αυγουστίνος
Πηγή: (Α΄ μέρος απομαγνητοφωνημένης ομιλίας, η οποία έγινε στον ι. ναό 'Αγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης την 25-2-1985) tideon.org
Το περίφημο ιδιόμελο του της Κυριακής της Τυρινής «Το στάδιον των αρετών ηνέωκται» που μας προετοιμάζει για τον ψυχοσωτήριο αγώνα της Αγίας και Μεγάλης Σαρακοστής:
"Τό στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέῳκται, οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε, ἀναζωσάμενοι τόν καλόν τῆς Νηστείας ἀγῶνα·"
Το στάδιο της άσκησης των αρετών έχει ανοίξει. Όσοι θέλετε να αγωνιστείτε μπέστε μέσα αναλαμβάνοντας τον αγώνα τον καλό της Νηστείας.
"οἱ γάρ νομίμως ἀθλοῦντες, δικαίως στεφανοῦνται,"
Γιατί όσοι αθλούνται νόμιμα, δίκαια στεφανώνονται.
"καί ἀναλαβόντες τήν πανοπλίαν τοῦ Σταυροῦ, τῷ ἐχθρῷ ἀντιμαχησώμεθα,"
Κι αφού φορέσετε την πανοπλία του Σταυρού, αντιπαραταχθείτε στον εχθρό
"ὡς τεῖχος ἄρρηκτον κατέχοντες τήν Πίστιν, καί ὡς θώρακα τήν προσευχήν,"
καί περικεφαλαίαν τήν ἐλεημοσύνην, έχοντας ως τείχος απαρασάλευτο την Πίστη και ως θώρακα την προσευχή και ως περικεφαλαία την ελεημοσύνη.
"ἀντί μαχαίρας τήν νηστείαν, ἥτις ἐκτέμνει ἀπό καρδίας πᾶσαν κακίαν."
Αντί για κοφτερό μαχαίρι να έχετε την Νηστεία, η οποία αποκόπτει από την καρδιά κάθε κακία.
"Ὁ ποιῶν ταῦτα, τόν ἀληθινόν κομίζεται στέφανον, παρά τοῦ Παμβασιλέως Χριστοῦ, ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς Κρίσεως."
Αυτός που κάνει αυτά παίρνει το αληθινό στεφάνι από τον Παμβασιλέα Χριστό την ημέρα της κρίσης.