Έτος o

Δημοσιεύθηκε: Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2021

Το ατύχημα με το F-16 στην Ανδραβίδα

Η μάχη του πιλότου τα κρίσιμα δευτερόλεπτα – Η προσπάθεια να σωθεί το μαχητικό και η κίνηση που του έσωσε τη ζωή

του Κώστα Σαρικά 

Το ατύχημα όπως και κάθε ατύχημα της Πολεμικής Αεροπορίας θα μπει στο «μικροσκόπιο» των αρμόδιων για να διερευνηθεί τι πήγε λάθος. Όμως η έρευνα ξεκινά από την πιο ισχυρή αφετηρία.

Έως και το τελευταίο δευτερόλεπτο έδωσε μάχη το «γεράκι» της Πολεμικής μας Αεροπορίας για να σώσει το F-16 block 52+ το μεσημέρι στην Ανδραβίδα. Και απέδειξε γιατί ακόμα και στα πολύ δύσκολα οι Έλληνες ιπτάμενοι διαθέτουν πέρα από υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και όλα εκείνα τα ψυχικά χαρίσματα που τους κάνουν να ξεχωρίζουν. Και μπορεί τελικά παρά την τρομακτική προσπάθειά του να μην τα κατάφερε να απογειώσει ξανά το μαχητικό αλλά κατάφερε να σώσει το πιο μεγάλο κεφάλαιο που διαθέτει η HAF. Να σώσει τον εαυτό του τραβώντας κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και στο όριο τον ειδικό μοχλό που έχει ανάμεσα στα πόδια του ο οποίος ενεργοποιεί σε κλάσματα δευτερολέπτου το εκτινασσόμενο κάθισμα του πιλότου.

Με 100 και πλέον πολλές φορές καθημερινές απογειώσεις ο κίνδυνος ατυχήματος για τα Ελληνικά «φτερά» είναι στατιστικά ιδιαίτερα υψηλός. Σε συνδυασμό πάντα με το γεγονός ότι οι Έλληνες ιπτάμενοι πετούν τα μαχητικά στα όριά τους και εξαντλούν κάθε δυνατότητα που έχουν αυτές οι πολεμικές μηχανές. Συχνά κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες όπως συνέβη το μεσημέρι στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα. Με ισχυρή βροχόπτωση, χαμηλή νέφωση και μεγάλες ποσότητες νερού να έχουν συγκεντρωθεί πάνω στον διάδρομο προσγείωσης.

Ο έμπειρος ιπτάμενος που εκπαιδεύονταν στο πλαίσιο του πιο απαιτητικού «σχολείου» της Πολεμικής Αεροπορίας, του Σχολείου Όπλων Τακτικής βρισκόταν στη διαδικασία προσγείωσης. Με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι η μεγάλη ποσότητα νερού πάνω στον διάδρομο την ώρα που το μαχητικό τον προσέγγιζε με τουλάχιστον 150 μίλια ταχύτητα έπαιξε καθοριστικό ρόλο. Η «υδρολίσθηση» είναι ο μεγάλος φόβος των ιπτάμενων όταν στο αεροδρόμιο έχουν πέσει μεγάλες ποσότητες νερού. Τις ακριβείς συνθήκες και όλα τα δεδομένα ήδη διερευνά με υπευθυνότητα η Πολεμική Αεροπορία, όπως φαίνεται όμως το μαχητικό «γλίστρησε» και πήρε κατεύθυνση εκτός διαδρόμου. Με τον πιλότο να προσπαθεί σε κατάσταση υψηλής έντασης να απογειώσει ξανά το αεροπλάνο για να το σώσει. Και να τραβά τον μοχλό εκτίναξης μόνο όταν το F-16 ήδη έχει πάρει κλίση με δεδομένη πορεία συντριβής.

Η απόφαση δευτερολέπτου και το υπερσύγχρονο εκτινασσόμενο κάθισμα έσωσαν τη ζωή του «γερακιού». Με δυνατότητα 0/0 στην αεροπορική ορολογία. Ακόμα δηλαδή και από μηδενικό ύψος με μηδενική ταχύτητα αν τραβήξει τον μοχλό ο ιπτάμενος το κάθισμα εκτινάσσεται τόσο ψηλά που επιτρέπει στο προσαρμοσμένο αλεξίπτωτο να ανοίξει και ο πιλότος να προσγειωθεί με ασφάλεια. Όπως και έγινε με τον ιπτάμενο να μην παθαίνει το παραμικρό και μάλιστα οι διασώστες να τον βρίσκουν όρθιο και απόλυτα ψύχραιμο να περπατά προς το μέρος τους. Η αγωνία που έζησαν όσοι είδαν καρέ-καρέ την πορεία του μαχητικού έδωσε τη θέση της στην ανακούφιση.

Το ατύχημα όπως και κάθε ατύχημα της Πολεμικής Αεροπορίας θα μπει στο «μικροσκόπιο» των αρμόδιων για να διερευνηθεί τι πήγε λάθος. Όμως η έρευνα ξεκινά από την πιο ισχυρή αφετηρία. Ο ιπτάμενος βγήκε ζωντανός και θα συνεχίσει να υπερασπίζεται την Εθνική κυριαρχία πάνω από το Αιγαίο αφού για τα Ελληνικά φτερά δεν ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ.

Πηγή: newpost.gr

Τι συνέβη με το F-16 στην Ανδραβίδα και γιατί εγκατέλειψε ο χειριστής
Τι συνέβη στην Ανδραβίδα με το F-16 και γιατί ο έμπειρος πιλότος το εγκατέλειψε; Οι πληροφορίες του Militaire.gr αναφέρουν ότι επρόκειτο για την τελευταία εκπαιδευτική πτήση του ιπτάμενου της 337 Μοίρας, στο Σχολείο Όπλων Τακτικής στην Ανδραβίδα.

Ο καιρός την ώρα της προσέγγισης δεν ήταν καλός. Μόλις το αεροσκάφος «έπιασε» διάδρομο, φάνηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Το αεροσκάφος κατευθυνόταν εκτός διαδρόμου.

Ο χειριστής έκανε προσπάθεια επαναφοράς κατά τη διάρκεια της οποίας το ένα φτερό του ακούμπησε στο έδαφος. Σ΄ αυτές τις περιπτώσεις είναι σαφές ότι ο ιπτάμενος πρέπει άμεσα να εγκαταλείψει ,γιατί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εγκλωβιστεί στο αεροσκάφος από τη σύγκρουση. Οι οδηγίες λένε ότι σε τέτοιες καταστάσεις αν η ταχύτητα σου είναι πάνω από 25 μίλια και το αεροσκάφος σταματήσει κάπου «άτσαλα» υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην μπορεί να απεγκλωβιστεί ο πιλότος. Συνεπώς δεν υπήρχε άλλη επιλογή και ο πιλότος ευτυχώς λειτούργησε γρήγορα και δεν υπήρξαν χειρότερα.

Το αεροσκάφος έχει υποστεί πολύ μεγάλες ζημιές αλλά το σημαντικό είναι ότι ο πιλότος δεν έπαθε τίποτα.

Πηγή: militaire.gr

Τέλος καλό όλα καλά. Το αεροσκάφος δεν επιδιορθώνεται. Σύμφωνα με κάποιες ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες πήρε φωτιά τη στιγμή της ακινητοποίησής του. Από τη στιγμή που θα ήταν ένα από τα αεροσκάφη που θα έπαιρναν δρόμο για την αναβάθμισή του σε “V” στην ΕΑΒ, ο αριθμός των υπό αναβάθμιση αεροσκαφών από 84 μειώνεται σε 83.

Πηγή: defence-point.gr

Λεπτομέρειες για τον τρόπο που συνέβη το περιστατικό με το F16 έδωσε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα της Ολομέλειας. Ο κ. Παναγιωτόπουλος περιέγραψε -με βάση τα πρώτα στοιχεία- πως ο πιλότος εγκατέλειψε, κατόπιν εντολής, το αεροσκάφος. Αναφέρθηκε ακόμη στις δύσκολες συνθήκες που επικρατούσαν στο αεροδρόμιο κατά τη διάρκεια της προσγείωσης.

Ειδικότερα, επιβεβαίωσε ότι ο πιλότος επιχείρησε να προσγειώσει το αεροσκάφος παραπάνω από μία φορά, αλλά οι συνθήκες χαμηλής ορατότητας στάθηκαν αρχικά εμπόδιο. «Ο χειριστής επιχείρησε επανειλημμένως να προσγειωθεί στο διάδρομο της Ανδραβίδας σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας. Ο διάδρομος σχεδόν δεν φαινόταν, σχεδόν όλος», είπε αρχικά περιγράφοντας τον βαθμό δυσκολίας μιας τέτοιας προσγείωσης.

Όταν κατάφερε τελικά ο πιλότος να ακουμπήσει τις ρόδες του μαχητικού στην πίστα προσγείωσης τότε το αεροσκάφος παρουσίασε παρέκλινε της πορείας του, με τάση να φύγει εκτός του διαδρόμου.

Εκείνη τη στιγμή ο πύργος Ελέγχου, σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, έδωσε εντολή εγκατάλειψης στον πιλότο, ο οποίος αντιδρώντας γρήγορα κατάφερε να εκτιναχθεί και μάλιστα όντας σχεδόν στο έδαφος, κάτι που θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Είπε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας: «Κατά την τελευταία απόπειρα ενώ είχε σχεδόν ακουμπήσει στο έδαφος το σκάφος παρουσίασε κλίση με τάση να φύγει εκτός διαδρόμου. Ο πύργος ελέγχου έδωσε εντολή εγκατάλειψης.Την τρίτη φορά που δόθηκε η εντολή ο χειριστής το εγκατέλειψε. Ευτυχώς, είναι καλά γιατί έγινε από χαμηλό ύψος η εκτίναξη καθίσματος».

Πηγή: militaire.gr


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
×