Εγείρονται αξιώσεις και στην καρδιά του Αιγαίου – Αφού εξησφάλισαν την αποχώρησή μας από την Κάσο, τώρα μας πιέζουν και δυτικώτερα για περιορισμό στα 6 μίλια – Υπήρξε επικοινωνία του Ιταλικού
Η ΠΡΟΚΛΗΣΙΣ είναι πολλαπλή. Ένα τουρκικό πολεμικό πλοίο παρενοχλούσε τα ερευνητικά σκάφη που προετοίμαζαν την πόντιση καλωδίου στα ανοικτά της Κρήτης, την στιγμή κατά την οποία οι υπουργοί Εξωτερικών Ελλάδος και Τουρκίας, Γιώργος Γεραπετρίτης και Χακάν Φιντάν, συναντώντο στην Ντόχα του Κατάρ.
Οι δύο υπουργοί είχαν συνομιλίες σε «θετικό κλίμα» (έτσι τουλάχιστον υποστηρίζουν διπλωματικές πηγές) ενώ τα πολεμικά πλοία έπαιρναν θέσεις γύρω από τα ερευνητικά, επτά μίλια βορείως της πόλεως του Αγίου Νικολάου Λασιθίου.
Έχουμε εδώ μία ποιοτική αναβάθμιση των διεκδικήσεων της Αγκύρας, η οποία για πρώτη φορά βγαίνει έξω από την –ούτως ή άλλως αυθαίρετη– οριοθέτηση του τουρκο-λιβυκού μνημονίου και εγείρει αξιώσεις στην καρδιά του Κρητικού Πελάγους. Με την κίνηση αυτή δηλώνει ότι ακόμη και βορείως της Κρήτης θεωρεί ότι η αρμοδιότης της Ελλάδος περιορίζεται στα έξι μίλια των χωρικών υδάτων της.
Για όσους γνωρίζουν την μεθοδολογία των τουρκικών προκλήσεων, τα πράγματα εδώ είναι ξεκάθαρα. Αφού εξησφάλισε η Άγκυρα την αποχώρηση της Ελλάδος από περιοχή της Κάσου, τώρα πιέζει και δυτικώτερα.
Για αυτό και έχει στείλει ένα μόνο πολεμικό πλοίο στην περιοχή για να δηλώσει παρουσία, προκειμένου να αξιολογήσει τις αντιδράσεις της Ελλάδος. Το γεγονός ότι ελληνική φρεγάτα απεστάλη στην περιοχή μαζί με περιπολικό του Λιμενικού Σώματος είναι μια ενέργεια που για την ώρα κρατά την ένταση χαμηλά. Η επικοινωνιακή όμως διαχείρισις της καταστάσεως δημιουργεί προβληματισμό. Στρατιωτικές πηγές υπεστήριξαν ότι δεν έγινε «παρενόχλησις» των ιταλικών ερευνητικών σκαφών, παρεδέχθησαν όμως ότι υπήρξε επικοινωνία, χωρίς όμως να αποκαλύψουν το περιεχόμενό της. Και το ερώτημα είναι τι είδους επικοινωνία θα μπορούσε να είναι αυτή, αν όχι για να δηλώσει η τουρκική πλευρά την αμφισβήτηση της ελληνικής δικαιοδοσίας;
Να σημειωθεί ότι ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο, διπλωματικοί κύκλοι είχαν υποστηρίξει ότι εξησφαλίσθη μια βάσις συνεννοήσεως κατά την συνάντηση που είχαν τότε οι κ.κ. Γεραπετρίτης και Φιντάν. Διευκρίνιζαν μάλιστα ότι συνεφωνήθη, προκειμένου περί ελεύθερων δραστηριοτήτων που προβλέπονται από το Διεθνές Δίκαιο, όπως οι έρευνες για πόντιση καλωδίων, οι τουρκικές αρχές να μην εκδίδουν αντί-Navtex, με τον ισχυρισμό ότι αφορά «τουρκική υφαλοκρηπίδα».
Τώρα όμως διαπιστώνεται ότι, ακόμη και αν έγινε σχετική συζήτησις, η Άγκυρα δεν σκοπεύει να την σεβασθεί, παρά μόνον εάν ευρεθεί αντιμέτωπη με μίαν αποφασιστική στάση της Ελλάδος. Τούτο τεκμαίρεται και από μια σύντομη αναδρομή στα πλέον εξόφθαλμα γεγονότα της τελευταίας 50ετίας.
Στις κρίσεις του 1976 και 1987, όταν η Τουρκία έστειλε ερευνητικό σκάφος στο Αιγαίο, σε περιοχή ελληνικής υφαλοκρηπίδος, οι δύο χώρες έφτασαν στο χείλος της ενόπλου συγκρούσεως. Το 1976 η κρίσις έληξε με το πρωτόκολλο της Βέρνης, σύμφωνα με το οποίο οι δύο χώρες δήλωσαν ότι θα απέχουν από έρευνες πέραν των χωρικών υδάτων τους μέχρι την διευθέτηση του θέματος της οριοθετήσεως της υφαλοκρηπίδος.
Πέντε δεκαετίες μετά, το θέμα παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα…
Το 1987 η διαχείρισις της κρίσεως επί του πεδίου έγινε με δυναμικό τρόπο. Εκηρύχθη επιστράτευσις, επραγματοποιήθησαν πολεμικές προπαρασκευές, και η Ελλάς έδειχνε ότι ήταν έτοιμη να πάει ακόμη και σε στρατιωτική σύγκρουση. Το γεγονός αυτό ηνάγκασε την Τουρκία να αναδιπλωθεί και να αποσύρει το σκάφος της.
Τον Νοέμβριο του 2008 οι Τούρκοι έστειλαν το μισθωμένο νορβηγικό ερευνητικό σκάφος «Malene Ostervold» στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, στα 7 μίλια νοτίως του Καστελλορίζου, συνοδευόμενο από την τουρκική φρεγάτα «Γκεντίζ». Στην περιοχή έσπευσε η ελληνική κανονιοφόρος «Πολεμιστής», που ενημέρωσε διά του ασυρμάτου το νορβηγικό πλοίο ότι πραγματοποιεί παράνομες έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Αντί όμως να απαντήσει ο Νορβηγός πλοίαρχος, απήντησε ο Τούρκος κυβερνήτης της φρεγάτας, λέγοντας ότι το πλοίο είναι ερευνητικό, εφοδιασμένο με άδεια από την Τουρκία και ότι η υφαλοκρηπίδα δεν είναι ελληνική. Η ανταλλαγή μηνυμάτων διά του ασυρμάτου εσυνεχίσθη για ώρες, και τελικώς, μετά από διαβήματα των Αθηνών στην Άγκυρα και με εντολή του Νορβηγού πρέσβεως, το ερευνητικό πλοίο απεχώρησε.
Πηγή: estianews.gr