Δημοσιεύθηκε: Τρίτη 26 Μαρτίου 2024

Τραγική συνέντευξη ΥΕΘΑ Ν. Δένδια: Η αρχή του τέλους για την αεροπορική ισχύ;

Τύφλα να έχουν οι μεγάλοι… ο Giulio Douhet, o Billy Mitchell, ο John Boyd, ο John A. Warden και άλλοι οραματιστές και θεωρητικοί της αεροπορικής ισχύος, ενώπιον του μεγάλου μεταρρυθμιστή της ελληνικής αεροπορικής ισχύος, του Νικόλαου Δένδια, υπουργού Εθνικής Άμυνας. Όσα είπε στην εκπομπή «Αρένα» του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ1 και στη δημοσιογράφο, Μαρία Αναστασοπούλου, χθες το βράδυ, είναι εξόχως ανησυχητικά και εγείρουν ισχυρές αμφιβολίες για το αν έχει κατανοήσει τς συνέπειες των αλλαγών που σκοπεύει να εισαγάγει, αλλά και αν έχει το πράσινο φως της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων. πέραν των υποψιών για αποφάσεις… γεωπολιτικής φύσεως που φαίνεται να κρύβονται πίσω από τις αναφορές.

Μόλις 24 ώρες πριν την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου σε τηλεοπτική συνέντευξη αποφάνθηκε ότι:
>«τα F-4 πρέπει να αποσυρθούν».
>«τα Mirage 2000-5 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροπλάνο, πρέπει να πωληθεί».
>«τα F-16 Block 30 πρέπει να πωληθούν».
>«για όλα τα υπόλοιπα αεροπλάνα, πρέπει να τα φτάσουμε τα F-16 σε επίπεδο Viper».
>«πρέπει να ενισχύσουμε τον στόλο των Rafale, έχουμε 24 θα ήταν καλό να τα φτάσουμε σε 30».

Αντιλαμβάνεται κανείς, ότι στον προφορικό λόγο μιας τηλεοπτικής εκπομπής πολλά μπορούν να μην ειπωθούν επακριβώς με τον τρόπο τον οποίο σκέφτεται μια πολιτική ηγεσία. Ωστόσο, οι αναφορές του Δένδια, δεν μπορούν παρά να περιγράφουν σε γενικές γραμμές το «όραμα» της υπουργίας του στο ΥΠΕΘΑ. Και επ’ αυτού θα κριθεί. Οι ενστάσεις σε όσα είπε είναι συγκεκριμένες και δεν χρειάζονται ιδιαίτερη ανάλυση για να αναδειχθούν. Το DP έχει κατ’ επανάληψη γράψει σε όσα αναφέρεται. Με ολοκληρωμένο σκεπτικό όμως, όχι αποσπασματικό. Οι ενστάσεις καταγράφονται στη συνέχεια. Και είναι ιδιαίτερα σοβαρές…

ΑΠΟΣΥΡΣΗ PHANTOM F-4
Ορθώς και θα έπρεπε να έχει συμβεί εδώ και πολύ καιρό. Αλλά μήπως θα έπρεπε να ερωτήσει τους καθ’ ύλην αρμόδιους γιατί δεν το έχουν πράξει μέχρι σήμερα. Ή δεν έχει πλέον νόημα στην Ελλάδα, από τη στιγμή που το «όχι» είναι άγνωστη λέξη για τη μεγάλη πλειοψηφία της ανώτατης στρατιωτικής ηγεσίας; Αυτό είναι όμως «πταίσμα» μπρος στα υπόλοιπα που ακολουθούν…

ΠΩΛΗΣΗ MIRAGE 2000-5 / ΣΤΟΛΟΣ 30 RAFALE
Ελπίζουμε, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας να μην εννοεί παρόμοια πώληση με αυτή που είχε εξαγγείλει ο προκάτοχος του για τα Mirage 2000EGM/-BGM. Τον Ιούλιο του 2022, είχε ζητήσει τη γνωμοδότηση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για την εκποίηση τους με εκτιμώμενα έσοδα 117 εκατ. ευρώ. Εξυπακούεται ότι μέχρι σήμερα τα μαχητικά… λιάζονται -όταν έχει ήλιο- στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα και δεν έχει εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ. Το θέμα είναι όμως απείρως σοβαρότερο. Δεν είναι δυνατόν να συζητά σοβαρά εχέφρων ΥΕΘΑ το να αντικαταστήσει μία ενισχυμένη (24μαχητικά αεροσκάφη) πολεμική Μοίρα με μόλις έξι (6) Rafale.

Εάν επικαλείται την έλλειψη χρημάτων, μάλλον έμμεσα προαναγγέλλει ότι και αυτά οδεύουν για το ουκρανικό οπλοστάσιο. Κι επειδή έχουμε «ιδεολογικά» τοποθετηθεί υπέρ της ενίσχυσης της Ουκρανίας, αυτό -νομίζουν πως- θα δικαιολογήσει τη μεγάλη μείωση της τιμής που θα απαιτηθεί για τη μεταβίβασή τους. Ποια Ινδία που έγραφε – πρότεινε το DP και την εξασφάλιση τουλάχιστον ενός δισ. ευρώ καθώς θα συμπεριλάμβανε και τα Mirage 2000 για ανταλλακτικά και ό,τι υπάρχει από υλικά και ανταλλακτικά υποστήριξης, συν τους εξομοιωτές…

Όλα αυτά, προφανώς θα καταλήξουν στη συμπλήρωση της προμήθειας συνολικά 30 μαχητικών Rafale και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς οποιαδήποτε εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή στην παραγωγή, συντήρηση και υποστήριξη. Η υπόθεση προσφέρεται και για την κατάρρευση του αφηγήματος περί «δημοσιονομικού χώρου». Πρόκειται απλά, για μια ακόμη περίπτωση όπου αποδεικνύεται ότι το βασικό πρόβλημα της Ελλάδας είναι η έλλειψη νοικοκυροσύνης και η μακροπρόθεσμη προσέγγιση και οπτική.

ΠΩΛΗΣΗ F-16 BLOCK 30
Σε αυτή την περίπτωση, δεν χρειάζεται και πολύ φιλοσοφία για να υποψιαστεί ο Έλληνας πολίτης ότι τα συγκεκριμένα F-16 οδεύουν ολοταχώς για να παραχωρηθούν στην Ουκρανία, αλλά μήπως θα έχει ο Νίκος Δένδιας οφείλει να το πει εξαρχής στους φορολογούμενους; Υπάρχει όμως και η επιχειρησιακή διάσταση πέραν της… «υψηλής πολιτικής» που παριστάνουν άπαντες πως υπηρετούν. Μήπως θα έπρεπε να ρωτήσουν τους καθ’ ύλην αρμόδιους για το ποια μαχητικά θα χρησιμοποιούνται για την καθημερινή «λάντζα» στο Αιγαίο; Τα Viper, τα Rafale, ή τα F-35;

Δηλαδή θα αναλώνονται ώρες πτήσης και επιχειρησιακός βίος, άρα θα πλησιάζει πιο γρήγορα το χρονικό σημείο που θα απαιτεί -την πανάκριβη- συντήρηση; Προφανώς έχουν αντιληφθεί ότι πρόκειται για μαχητικά που έχουν πολύ μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος και τα οποία στον πόλεμο, με τα κατάλληλα όπλα, μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Αυτά θα τα χρησιμοποιούν για τη «λάντζα»; Ή μήπως υπάρχει η -συνήθης αφελής- βεβαιότητα, ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να ξαναρχίσει τις ίδιες πρακτικές, γιατί…

ΟΜΟΓΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΛΟΥ F-16 ΣΕ “V”
Ως αρχική, γενικής φύσεως σύλληψη είναι ορθή. Όμως, θα έπρεπε να έχει αντιληφθεί, ή τουλάχιστον να τον έχουν ενημερώσει οι αρμόδιοι, ότι τα ραντάρ AESA δεν σκοτώνουν, ούτε και όταν γίνουν 120 τα αεροσκάφη! Εάν δε τα «φτωχά και παλιά» Block 30 εξοπλιστούν με ζεύξη δεδομένων Link 16 για να διασφαλιστεί η διαβίβαση των δεδομένων στοχοποίησης από τα υπερσύγχρονα μέσα με τα οποία θα συνεπιχειρούν, τότε θα μετατρεπόντουσαν με κλάσμα του κόστους σε φονικές μηχανές. Και με όσα χρήματα περίσσευαν, θα επενδύονταν στις συμφωνίες «Εν Συνεχεία Υποστήριξης» (FOS – Follow-on-Support), τις οποίες σκόπιμα «ξεχνάμε», για να μη φαίνονται πανάκριβα όσα αγοράζουμε…

Επίσης να μας παραλείψουμε, ότι για τα αεροφερόμενα όπλα που κάνουν τη διαφορά και η έλλειψή τους ακυρώνει κάθε χρησιμότητα ακόμα και του τελειότερου ραντάρ, διότι αυτά όπως είπαμε σκοτώνουν, δεν ακούσαμε τίποτα. Εκτός από λίγες δεκάδες βλήματα Meteor, η προμήθεια των οποίων έχει γίνει «λάστιχο» επικοινωνιακά, όπως και η προμήθεια των Rafale, αυτά που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρό πλήγμα στον αντίπαλο είτε συνεχίζονται να βρίσκονται σε διαδικασία… ωρίμανσης είτε δεν έχουν παραγγελθεί.

ΤΕΛΙΚΑ ΜΕΙΩΣΗ ΟΡΟΦΗΣ
Ποια είναι η μελέτη που υποβλήθηκε στον Δένδια από την Πολεμική Αεροπορία και σε ποιο ύψος προσδιορίζει τη μελλοντική οροφή των μαχητικών αεροσκαφών; Ή μήπως αυτό που συνέβη, είναι ο υπουργός να κατέληξε με το δικό του το μυαλό και μια χούφτα συμβούλους σε αυθαίρετο -καθότι μη τεκμηριωμένο τεχνοκρατικά- αριθμό και καλείται η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας και του ΓΕΕΘΑ, να λειτουργήσουν με τρόπο που θα δικαιολογήσουν την επιφοίτηση του; Μήπως μπορούν να δώσουν διευκρινίσεις επ’ αυτών;

Και τελικά, έχουν ακούσει, κι αν ναι, έχουν αξιολογήσει το «η ποσότητα έχει τη δική της ποιότητα»; Διότι εάν δεν έχουμε ως πολιτική και στρατιωτική ηγεσία αντιληφθεί αυτό που με τόσο εντυπωσιακό τρόπο έχει επιβεβαιωθεί από τις συρράξεις τόσο της Ουκρανίας, όσο και της Γάζας, το πρόβλημα της χώρας είναι πολύ πιο σοβαρό.

Πηγή: defence-point.gr