Ειπε Γέρων Καρυωτης: «Σήμερα στο Αγιον Ορος εχει κοσμο, δρομους, συγχρονα πραγματα που δεν υπηρχαν παλαιά. Μονοπατια και καλντεριμια ειχε και οι καλογεροι, οπου πηγαιναν, με τα ποδια βαδιζαν. Οι εργοχειραδες κουβαλούσαν το εργοχειρο τους στην πλατη, για να το φερνουν στις Καρυες να το πουλησουν. Σπανια να ειχε κανεις ζώο.
»Επικρατουσε ησυχια και ηρεμια. Ήμασταν πολλοί πατερες και λιγοι προσκυνητες. Αυτο που κυριως μας αλλοιωσε ειναι ο πολυς κοσμος, οι πολλοί προσκυνητες και τα συγχρονα κοσμικα πραγματα. Βέβαια η λεξη προσκυνητες δεν ταιριαζει σημερα. Συνηθως βρισκεις λιγους προσκυνητες, και οι αλλοι ειναι τουριστες. Ερχονται ταχα για ευλογια, αλλα επειδη ειναι φθηνα εδω, σου λεει, παμε στο Αγιον Ορος.
»Παλαιά στο Αγιον Ορος απαγορευοταν να μπη ο προσκυνητης με κοντομανικο ή αμανικο. Σε έδιωχναν εξω. Το ιδιο, αν ειχες μακρυά μαλλιά. Περνούσαν ολοι απο την Κοινοτητα και αν ήσουν ανεπιθυμητος, σε γυριζαν πισω στον κοσμο με την δευτερη συγκοινωνια. (Τότε ειχε δυο συγκοινωνιες). Τώρα μεσα στο Πρωτατο, μπροστα στην Επιστασια και μεσα στον χορο του Καθολικού ειναι λαικοί με αμανικο. Σήμερα οι επισκεπτες δεν περνούν απο την Επιστασια και ειναι ανεξελεγκτοι.
»Παλαιά εδω στις Καρυες ολα τα Κελλιά ηταν επανδρωμενα με σπουδαιους πατερες. Ολοι οι Αντιπροσωποι εμεναν στα Κονακια τους και στο Πρωτάτο γεμιζαν τα στασιδια απο σεβασμιους γερονταδες με ασπρες γενειαδες.
»Η Επιστασια τοτε ειχε δυναμη και επικρατουσε ταξη. Μία παρανομια να γινοταν, το λεγαμε στην Επιστασια και αμεσως επενεβαινε.
»Οταν ηρθα για καλογερος πριν απο μισον αιωνα, ήμουν ενα χρονο δοκιμος μεσα στις Καρυες και στην πλατεία δεν κατεβηκα. Οι δοκιμοι και οι νεοι μοναχοί τοτε δεν μιλούσαν. Εκαναν σιωπηλοί το εργοχειρο τους και την υπακοή τους, και κουβεντα δεν εβγαζαν. Που τολμουσαμε τοτε να μιλησουμε; Σήμερα ολο κουβεντες και συζητησεις. Οι σημερινοί καλογεροι δεν εχουν υπομονη.
»Παλαιά, θυμαμαι, πηγαινε καποιος σ' ενα μοναστηρι, σ' ενα Κελλι, δοκιμαζε και εμενε, δεν εφευγε· καθοταν μεχρι τελος. Βέβαια περνούσαν πειρασμους, αλλα εκαναν υπομονη. Σήμερα με τον παραμικρο πειρασμο φευγουν. Υστερα παιρνουν ενα ερειπωμενο Κελλι, γυριζουν στον κοσμο και μαζευουν λεφτα, το φτειαχνουν και κανουν την ζωή τους. Αυτο ομως δεν ειναι καλογερικη.
»Εμείς, οι μερες μας ειναι λιγες και θα φυγουμε. Η κατασταση ομως δεν βλεπω να αλλαζη, δεν γυριζει πισω. Μαλλον παμε προς το χειροτερο. Οσο μπορείτε εσείς οι νεοι καλογεροι να κανετε υπομονη και υπακοή, τα οποία πανε να εκλειψουν σημερα από τους μοναχους.
»Το 1961 στις Καρυες δεν ειχε ουτε ενα αυτοκινητο. Τώρα εχουν αυξηθη και χασαμε την ησυχια μας. Χάσαμε την ευλαβειά μας και την πνευματικοτητα μας. Τώρα δυστυχως δεν υπαρχει η αγαπη της παλαιας εποχης, η ελεημοσυνη, η δικαιοσυνη. Δεν υπαρχει εκεινη η γνησιοτητα των μοναχων. Και να ειχε κανεις ενα ελαττωμα, το εβλεπες. Σήμερα κρυβομαστε και θελουμε να δειξουμε οτι ειμαστε ολοι αγιοι.
»Παλαιά τα μαγαζιά στις Καρυες περιμεναν να τελειωση η θεια Λειτουργια και υστερα ανοιγαν μεχρι το μεσημερι. Το απογευμα ηταν κλειστα. Αυτο ηταν μια οικονομια, το προβλεπει και ο Καταστατικος χαρτης, διοτι τοτε ηταν πολλοί εργαζομενοι στα δαση και δεν υπηρχαν τα αυτοκινητα, ωστε να ερχωνται οποτε θελουν να ψωνισουν στις Καρυες. Ερχονταν οι εργαζομενοι στην Λειτουργια στο Πρωτατο την Κυριακη, υστερα ψωνιζαν ο,τι χρειαζονταν και εφευγαν για τις καλυβες τους στα δαση.
»Παλαιά τα νεα καλογερια που ηταν στις Καρυες δεν τα επετρεπαν οι Γερονταδες τους να βγούν εξω απο το Κελλι. Μόνο την Κυριακη πηγαιναν για εκκλησιασμο στο Πρωτατο και στην Λιτανεια του Αξιον Εστι. Εγιναν οι γιορτες της χιλιετηριδος και δεν βγηκαν απο το σπιτι τους.
»Αυτη η αυστηροτητα για τα νεα καλογερια υπήρχε παλαιά απο αγαπη∙ για να τους προφυλαξη και να μαθουν καλογερικη, να μπούν σε μία καλη σειρα. Σήμερα μας παραξενευει η παρρησια των νεων μοναχων. Παλαιά και στις Λειτουργιες που καναμε στο Κελλι μας δεν μιλουσαμε μετα στο κερασμα. Ο νεος μοναχος πρεπει να ειναι ολιγομιλητος, να ακουη και να μην εκφερη γνωμη. Ενω σημερα συμβαινει το αντιθετο στους νεους μοναχους».