Αποφασισμένοι να μετατρέψουν το TCG ANADOLU (L-400) σε κανονικό αεροπλανοφόρο μετά την επιβολή του εξαγωγικού εμπάργκο των ΗΠΑ για το μαχητικό F-35B φαίνεται ότι είναι οι Τούρκοι, αφού μετά τα σχέδια για τον εξοπλισμό του πλοίου με τα αεροχήματα κρούσης Bayraktar TB3 ο διευθυντής του SSB İsmail Demir ανακοίνωσε ότι εξετάζεται η ανάπτυξη μιας έκδοσης του νέου τουρκικού αεροσκάφους προωθημένης εκπαίδευσης/ελαφράς κρούσης HÜRJET, ώστε αυτό να επιχειρεί από το αεροπλανοφόρο.
Πρόκειται για την νεότερη προσπάθεια των Τούρκων να αξιοποιήσουν το υπό ναυπήγηση πλοίο ως ένα πλήρως επιχειρησιακό αεροπλανοφόρο μετά τις αποτυχημένες προσπάθειες απόκτησης αεροσκαφών AV-8B Harrier II από συμμαχικές ΝΑΤΟϊκές χώρες μετά την απόφαση των ΗΠΑ να εκδιώξουν την Τουρκία από το πρόγραμμα των F-35 με το οποίο οι Τούρκοι φιλοδοξούσαν να εξοπλίσουν το TCG ANADOLU (L-400).
Με την εξέλιξη αυτή καταρρίπτονται οποιεσδήποτε δικαιολογίες ότι οι Τούρκοι δεν επιθυμούν να αποκτήσουν αεροπλανοφόρο παρά μόνο ένα πλοίο αμφίβιας εφόδου από το οποίο θα επιχειρούν μόνο ελικόπτερα. Αντιθέτως, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες…
Όπως ανέφερε ο İsmail Demir η υπηρεσία του ζήτησε από την ΤΑΙ που σχεδιάζει και αναπτύσσει το αεροσκάφος να εξετάσει την δυνατότητα τροποποίησης του ώστε το HÜRJET να μπορεί να επιχειρεί από το TCG ANADOLU (L-400) με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την δομική του κατασκευή τα σκέλη προσγείωσης τον κινητήρα και άλλες παραμέτρους.
Οι προθέσεις των Τούρκων να αξιοποιήσουν το πλοίο και ως αεροπλανοφόρο και όχι μόνο ως πλοίο αμφίβιων επιθετικών επιχειρήσεων φάνηκε από την αρχή αφού το TCG ANADOLU (L-400) διαθέτει ράμπα απογείωσης αεροσκαφών. Φυσικά η σχεδίαση είχε γίνει για τα αεροσκάφη V/STOL F-35B Lightning II & AV-8B Harrier II και όχι για αεροσκάφη συμβατική απογείωσης/προσγείωσης όπως το HÜRJET.
Όμως, το προηγούμενο των Ινδών οι οποίοι από το 2015 ξεκίνησαν προσπάθειες για την πιστοποίηση του εγχώριου μαχητικού HAL Tejas ώστε το τελευταίο να μπορεί να επιχειρεί από αεροπλανοφόρο, φαίνεται να αποτελεί το υπόδειγμα πάνω στο οποίο θα προσπαθήσουν να στηρίξουν αντίστοιχο εγχείρημα οι Τούρκοι.
Η προσπάθεια αυτή δεν είναι εύκολη αφού ένα μαχητικό που επιχειρεί από αεροπλανοφόρα απαιτεί ειδική δομική ενίσχυση, μεγάλη αντοχή στη διάβρωση ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης και ισχυρό κινητήρα.
Εάν τελικά οι Τούρκοι προχωρήσουν στην ανάπτυξη της ναυτικής έκδοσης του HÜRJET θα πρέπει να υλοποιήσουν όλες τις παραπάνω τροποποιήσεις στο υπάρχων σχέδιο του αεροσκάφους αλλά και πάλι το ναυτικό HÜRJET θα υπολείπεται του αρχικού σχεδίου αφού λόγω της ράμπας απογείωσης η νέα έκδοση δεν θα μπορεί να μεταφέρει μεγάλο βάρος σε πολεμικό φορτίο λόγω της επιτάχυνσης που θα απαιτείται για να απονηωθεί από ένα τόσο μικρό σε μήκος κατάστρωμα.
Ένα λάβουμε υπόψη ότι το HÜRJET μπορεί να μεταφέρει πολεμικό φορτίο βάρους 2.721 κιλών τότε η ναυτική έκδοση ενδέχεται να έχει χαμηλότερες ικανότητες. Σύμφωνα με τα πλέον νεότερα στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία ΤΑΙ στις αρχές Μαρτίου 2021 το HÜRJET θα έχει μήκος 13 μέτρα άνοιγμα πτερύγων 9,8 μέτρα και ύψος 4,2 μέτρα.
Το αεροσκάφος θα προωθείται από ένα κινητήρα turbofan τύπου F404-GE-102 απόδοσης 11,000 λιβρών και 17.700 λιβρών με μετάκαυση της εταιρεία GE ή εναλλακτικά από ένα κινητήρα EJ200 απόδοσης 13.500 λιβρών και 20.200 λιβρών με μετάκαυση της ευρωπαϊκής πολυεθνικής εταιρείας EuroJet Turbo GmbH.
Το HÜRJET θα μπορεί να πετύχει μέγιστη ταχύτητα Mach 1,4 θα έχει επιχειρησιακή οροφή 45.000 πόδια, να επιτυγχάνει άνοδο 39,000 ποδιών/λεπτό, να επιτυγχάνει ελιγμούς +8G/-3G, και 5.5G σε ύψος 15.000 ποδιών με ταχύτητα Mach 0,9.
Η εμβέλεια του αεροσκάφος θα είναι 2.222 χλμ (προφανώς εμβέλεια μετάβασης) ενώ οι πτέρυγές του διαθέτουν 6 σημεία ανάρτησης οπλισμού με δυνατότητα μεταφοράς όπως αναφέρθηκε 2.721 κιλών.
Σχετικά με την πορεία της ανάπτυξης του αεροσκάφους ο Προκαταρκτικός Έλεγχος Σχεδίασης (PDR) ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2020 αντί για το Φεβρουάριο του 2019 όπως προβλεπόταν, ο Τελικός Έλεγχος Σχεδίασης (CDR) ολοκληρώθηκε το Μάρτιο του 2021 αντί για τον Αύγουστο του 2020 όπως προβλεπόταν, ενώ ο Έλεγχος Ετοιμότητας για έλεγχο ορθής λειτουργίας (TTR) θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2021.
Σύμφωνα με τουρκικές πηγές υπάρχουν δύο σχέδια του αεροσκάφους. Το πρώτο θα φέρει τον κινητήρα F404-GE-102 και το δεύτερο τον κινητήρα EJ200. Η κατασκευή του πρώτου πρωτότυπου θα ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2021 εφόσον όλα πάνε σύμφωνα με τα σχέδια και θα πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το Φεβρουάριο του 2022. Το δεύτερο πρωτότυπο εφόσον όλα πάνε σύμφωνα με τα σχέδια θα πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση τον Αύγουστο του 2022.
Πάντως έως ότου οι Τούρκοι πετύχουν την ανάπτυξη και κατασκευή της ναυτικής έκδοσης του HÜRJET το αεροπλανοφόρο TCG ANADOLU (L-400) θα είναι εξοπλισμένο με 30-50 αεροχήματα τύπου Bayraktar TB3 εκ των οποίων τα 10 θα μπορούν να επιχειρούν ταυτόχρονα ελεγχόμενα από χειριστές που θα βρίσκονται επί του αεροπλανοφόρου.
Πηγή: defence-point.gr